
20 września 2020 roku minęło 155 lat od budowy stacji kolejowej w Rybnicy. Stację uruchomiono w 1865 roku, otwierając połączenie do Lubania w ramach Śląskiej Kolei Górskiej.
Poniżej Panorama 360. Można oddalać, przybliżać i obracać się dookoła, w górę i w dół. Miłego oglądania ( niektóre panoramy potrzebują kilku sekund aby się prawidłowo wgrać)
Stacja kolejowa w Rybnicy rozpoczęła działalność o cały rok wcześniej od dworca w Jeleniej Górze. Bowiem pierwszy odcinek Śląskiej Kolei Górskiej wytrasowano w pobliże Karkonoszy od strony Zgorzelca i Lubania. Początkowo to Rybnica była stacją końcową, dopiero w roku 1866 ukończono trudny odcinek Rybnica - Jelenia Góra. Najwięcej trudności sprawiło przerzucenie mostu nad Borowym Jarem (170-metrowy 8-przęsłowy most wysokości ponad 35 metrów).
Stację Rybnica z pełną świadomością ulokowano dobre kilkaset metrów na wschód od ostatnich zabudowań wsi. Tak skrajne usytuowanie stacji służyć miało przede wszystkim kuracjuszom udającym się do uzdrowiska Cieplice. Początkowo nawet w rozkładach jazdy Rybnica występowała wraz z członem Bad Warmbrunn (Cieplice Zdrój).
To właśnie bliskość znanego uzdrowiska, sprawiła, że budynek stacyjny w Rybnicy zyskał bardzo okazałe, jak na małą wieś rozmiary i ciekawą, neogotycką stylistykę. Wnętrze dworca było urządzone podobnie do miejskiego dworca w Jeleniej Górze.
Sam budynek składa się z trzech segmentów. Główny blok połączony został za pomocą parterowego pawilonu z mniejszym segmentem o zbliżonym kształcie. Dwóm skrajnym segmentom nadano wysokie szczyty, mocno akcentujące charakter obiektu.
Budynek zbudowano z jasnego piaskowca co dodawało mu uroku i wrażenia niemal monumentalności. Nie brak tu ciekawych zdobień architektonicznych jak choćby tzw. blenda okienna (płytka wnęka w ścianie, o wykroju okna ale bez prześwitu).
W głównym korpusie dworca znajdowały się pomieszczenia dla obsługi stacyjnej, część administracyjna, poczta i kasa biletowa. A w górnej części mieszkania dla pracowników. Parterowy łącznik pełnił funkcję poczekalni z częścią recepcyjną i holem. Z kolei zachodni (mniejszy) segment mieścił bufet i restaurację.
Bliskość uzdrowiska i zaplanowane regularne połączenia dyliżansowe (omnibusowe) Rybnicy z Cieplicami, sprawiła, że w budynku dużą wagę przywiązano do rozbudowy pomieszczeń pocztowych.
Połączenie kolejowe z Jelenią Góra, Cieplice uzyskały dopiero w 1891, podczas budowy linii do Piechowic, więc swoją funkcję stacji dla uzdrowiska, pełniła Rybnica przez 26 lat.
Obiekt przetrwał w zasadzie w niezmienionej formie do czasów współczesnych. Warto wspomnieć, że to na projekcie rybnickiej stacji, wzorowano się przy budowie dworca w Wojanowie.
W 1962 roku zderzyły się tu dwa składy towarowe. Śmierć poniosło czterech kolejarzy a rumowisko blisko stu wagonów usuwano przez kilka dni, by wznowić ruch pociągów na trasie.
Stacja kolejowa w Rybnicy. Duży dworzec w małej wsi.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Piękna stacja. Na naszym dworcu nic nie działa jak powinno.. zapowiedzi za ciche taśmociągi nie windy tak se pojada lub nie a schody ruchome to zwykle zasikane piszczą... WROCŁAW GŁÓWNY
@wrocławianka: O ile w ogóle ruszą, bo zazwyczaj zapchane odpadkami z knysz.
aaa czy wiecie ze rybnica jest tylko przedsionkien St.Kamienicy zawsze tak bylo