Reklama

Stacja kolejowa w Rybnicy. Duży dworzec w małej wsi.

26/09/2020 22:06

20 września 2020 roku minęło 155 lat od budowy stacji kolejowej w Rybnicy. Stację uruchomiono w 1865 roku, otwierając połączenie do Lubania w ramach Śląskiej Kolei Górskiej.

Poniżej Panorama 360. Można oddalać, przybliżać i obracać się dookoła, w górę i w dół. Miłego oglądania ( niektóre panoramy potrzebują kilku sekund aby się prawidłowo wgrać)

Stacja kolejowa w Rybnicy rozpoczęła działalność o cały rok wcześniej od dworca w Jeleniej Górze. Bowiem pierwszy odcinek Śląskiej Kolei Górskiej wytrasowano w pobliże Karkonoszy od strony Zgorzelca i Lubania. Początkowo to Rybnica była stacją końcową, dopiero w roku 1866 ukończono trudny odcinek Rybnica - Jelenia Góra. Najwięcej trudności sprawiło przerzucenie mostu nad Borowym Jarem (170-metrowy 8-przęsłowy most wysokości ponad 35 metrów).

Stację Rybnica z pełną świadomością ulokowano dobre kilkaset metrów na wschód od ostatnich zabudowań wsi. Tak skrajne usytuowanie stacji służyć miało przede wszystkim kuracjuszom udającym się do uzdrowiska Cieplice. Początkowo nawet w rozkładach jazdy Rybnica występowała wraz z członem Bad Warmbrunn (Cieplice Zdrój).

To właśnie bliskość znanego uzdrowiska, sprawiła, że budynek stacyjny w Rybnicy zyskał bardzo okazałe, jak na małą wieś rozmiary i ciekawą, neogotycką stylistykę. Wnętrze dworca było urządzone podobnie do miejskiego dworca w Jeleniej Górze.

Sam budynek składa się z trzech segmentów. Główny blok połączony został za pomocą parterowego pawilonu z mniejszym segmentem o zbliżonym kształcie. Dwóm skrajnym segmentom nadano wysokie szczyty, mocno akcentujące charakter obiektu.

Budynek zbudowano z jasnego piaskowca co dodawało mu uroku i wrażenia niemal monumentalności. Nie brak tu ciekawych zdobień architektonicznych jak choćby tzw. blenda okienna (płytka wnęka w ścianie, o wykroju okna ale bez prześwitu).

W głównym korpusie dworca znajdowały się pomieszczenia dla obsługi stacyjnej, część administracyjna, poczta i kasa biletowa. A w górnej części mieszkania dla pracowników. Parterowy łącznik pełnił funkcję poczekalni z częścią recepcyjną i holem. Z kolei zachodni (mniejszy) segment mieścił bufet i restaurację.

Bliskość uzdrowiska i zaplanowane regularne połączenia dyliżansowe (omnibusowe) Rybnicy z Cieplicami, sprawiła, że w budynku dużą wagę przywiązano do rozbudowy pomieszczeń pocztowych.

Połączenie kolejowe z Jelenią Góra, Cieplice uzyskały dopiero w 1891, podczas budowy linii do Piechowic, więc swoją funkcję stacji dla uzdrowiska, pełniła Rybnica przez 26 lat.

Obiekt przetrwał w zasadzie w niezmienionej formie do czasów współczesnych. Warto wspomnieć, że to na projekcie rybnickiej stacji, wzorowano się przy budowie dworca w Wojanowie.

W 1962 roku zderzyły się tu dwa składy towarowe. Śmierć poniosło czterech kolejarzy a rumowisko blisko stu wagonów usuwano przez kilka dni, by wznowić ruch pociągów na trasie.

Stacja kolejowa w Rybnicy. Duży dworzec w małej wsi.

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Aktualizacja: 04/08/2025 07:07
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    wrocławianka - niezalogowany 2020-09-28 18:06:41

    Piękna stacja. Na naszym dworcu nic nie działa jak powinno.. zapowiedzi za ciche taśmociągi nie windy tak se pojada lub nie a schody ruchome to zwykle zasikane piszczą... WROCŁAW GŁÓWNY

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Paweł_wro - niezalogowany 2020-09-28 18:32:24

    @wrocławianka: O ile w ogóle ruszą, bo zazwyczaj zapchane odpadkami z knysz.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    mac196908 - niezalogowany 2020-11-16 22:12:23

    aaa czy wiecie ze rybnica jest tylko przedsionkien St.Kamienicy zawsze tak bylo

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do