
Linia kolejowa nr 283, łącząca Jelenią Górę z Lwówkiem Śląskim, od lat przyciąga uwagę mieszkańców regionu. W budżecie na 2025 rok Urząd Marszałkowski przeznaczył 3,1 miliona złotych na pierwsze konkretne działania związane z jej rewitalizacją. Ta malownicza trasa biegnie wzdłuż rzeki Bóbr, przez wiszący most nad Jeziorem Pilchowickim, liczne wiadukty oraz trzy tunele kolejowe, co czyni ją jedną z najpiękniejszych w Polsce. Oprócz potencjału turystycznego, przywrócenie ruchu na tej linii ma kluczowe znaczenie dla likwidacji wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców części powiatu lwóweckiego.
Ostatni pociąg z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego pojechał 11 grudnia 2016 roku. Kolej Doliny Bobru czyli linia nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego jest uważana za jedną z najpiękniej położonych w Polsce. Ponieważ została przejęta przez województwo dolnośląskie to w końcu będzie mogła zacząć jej odbudowa.
W okresie międzywojennym na linii Doliny Bobru panował spory ruch, głównie turystyczny. Na stacjach Marczów czy Pilchowice Zapora sprzedawano ponad 20 000 biletów rocznie, a na stacji Wleń aż 70 000.
Czasy świetności skończyły się już dawno. Przez lata połączenia utrzymywane były tak nie co "na siłę" a pogarszający się stan torowiska wymuszał ciągłe zmniejszanie prędkości szlakowej. Ostatni pociąg przejechał tą trasę w grudniu 2016 roku.
W 2022 roku, dzięki staraniom zarządu województwa poprzedniej kadencji, samorząd województwa dolnośląskiego przejął zarządzanie linią i rozpoczął działania mające na celu jej odnowienie oraz przywrócenie regularnych połączeń. Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze, takie jak inwentaryzacja linii oraz uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń, m.in. na wycinkę drzew w obrębie stacji Wleń i wlotu tunelu kolejowego pod Górą Zamkową. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) we Wrocławiu wykonała już inwentaryzację linii wraz z zaleceniami remontowymi.
Na rok 2025 w budżecie województwa zabezpieczono kwotę 3,1 miliona złotych, co pozwoli na dalsze prace zabezpieczające w ramach bieżącego utrzymania przed docelowymi pracami rewitalizacyjnymi. Marszałek Gancarz podkreśla, że linia jest ważna zarówno dla mieszkańców, jak i ze względów turystycznych, a przeznaczone środki pozwolą na wykonanie pełnej dokumentacji projektu tej trasy, co stanowi pierwszy krok do jej przywrócenia.
Warto dodać, że w 2024 roku planowane są dalsze prace inwentaryzacyjne oraz przygotowawcze, mające na celu kompleksową rewitalizację linii. Według deklaracji władz województwa, pierwsze pociągi pasażerskie mogą pojawić się na tej trasie już w 2026 roku, co ma przyczynić się do ożywienia turystyki oraz poprawy dostępności komunikacyjnej regionu.
Należy jednak pamiętać, że mimo tych ambitnych planów, realizacja inwestycji zależy od wielu czynników, w tym od pozyskania dodatkowych środków finansowych oraz skutecznego przeprowadzenia procedur administracyjnych. Mieszkańcy regionu z niecierpliwością oczekują na przywrócenie tej ważnej trasy kolejowej, licząc na poprawę jakości życia oraz rozwój turystyki w Dolinie Bobru.
Kiedy ruszy odbudowa Kolei Doliny Bobru?
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie