
Hamrštejn to niezwykle malownicze miejsce na skalistym grzbiecie Owczej Góry pomiędzy Chrastavą i Libercem, nad zakolem Nysy Łużyckiej i przystankiem kolejowym Machnín hrad. Zamek wzniesiony był na bazaltowych skałach co dodaje mu niesamowitego uroku.
Do dziś zachował się otaczający go mur obronny o wysokości prawie 2 m, pozostałości dwóch baszt, mur budynku mieszkalnego oraz wykute w skale piwnice. Wieża północna ma około 10 m średnicy i grubość muru około 1,5 m, południowa ma mur o metr grubszy i do dziś ma około 10 m wysokości; była to główna wieża obronna zamku. Brama zamkowa znajdowała się w południowej części muru, który runął do doliny 9 września 1882 roku.
Twierdzę wzmacnały zbocza wzgórza, opadającego dość stromo w dolinę rzeki Nysy, która z trzech stron otacza cypel. Zadaniem zamku była ochrona pobliskich kopalni metali szlachetnych oraz drogi z Liberca przez Chrastavę i Hrádek nad Nysą do Żytawy. Czas jego powstania nie jest dokładnie znany. Po raz pierwszy wzmiankowany jest w dokumencie z 1357 roku, w którym Bedřich z Biberštejna przyrzekł wierność cesarzowi Karolowi IV.
Z tego można wnioskować, że panami na zamku był ród Biberštejnów z Frýdlantu. W 1433 roku namiestnik Jan Čapek z Sanu zdobył zamek Hamrštejna i osadził tu garnizon husycki. Kilkanaście lat później zamek stał się przedmiotem majątkowego sporu spadkowego w gronie Biberštejnów, który trwał przeszło trzydzieści lat.
Po krótkim okresie zastawu u Hohenzollernów, 1 kwietnia 1558 r. został kupiony za 40 000 tolarów przez namiestnik królewski Górnego i Dolnego Śląska Bedřich z Rederna. W umowie sprzedaży po raz pierwszy zamek Hamrštejn jest wymieniony jako opuszczony. Nie wiemy, czy został opuszczony po pożarze, czy uszkodzony podczas walk w czasie sporów spadkowych.
W okolicach Hamrštejna przez stulecia wydobywano żelazo, cynę i ołów aż do połowy XVIII wieku, kiedy to wydobycie przestało się opłacać i ustało. Tętniące życiem życie gospodarcze powróciło do doliny pod zamkiem po 1826 roku, kiedy to libereccy kapitaliści Siegmund i Neuhäuser wybudowali tu fabrykę włókienniczą, korzystając z korzystnego nachylenia rzeki Nysy. Chociaż była to znacząca ingerencja w krajobraz, dolina została bardziej zmieniona przez budowę wiaduktu kolei Liberec – Žitava w latach 1856 – 1859. W tym czasie skalny cypel z ruinami zamku Hamrštejna został oddzielony od resztę krajobrazu głębokim wcięciem i stał się dostępny tylko dla pieszych.
W pobliżu zamku znajduje się jedyna w Czechach gondolowa przeprawa przez rzekę
Malownicze ruiny zamku Hamrštejn
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie