
Wieża wodna w Piechowicach a w zasadzie jej pozostałości jest ostatnim tego typu obiektem na linii kolejowej nr 311 prowadzącej do Szklarskiej Poręby i dalej do granicy państwa.
Poniżej Panorama 360. Można oddalać, przybliżać i obracać się dookoła, w górę i w dół. Miłego oglądania ( niektóre panoramy potrzebują kilku sekund aby się prawidłowo wgrać)
Pierwszy pociąg dotarł do Piechowic w grudniu 1891 roku. Początkowo linia kolejowa z Jeleniej Góry właśnie tu się kończyła, jednak jej dobre parametry eksploatacyjne szybko zaowocowały podjęciem decyzji w sprawie przedłużenia połączenia do Szklarskiej Poręby i dalej w stronę granicy z Austro - Węgrami.
Prace rozpoczęto w 1899 roku a pierwszy pociąg wyruszył z Piechowic do Szklarskiej Poręby 25 czerwca 1902 roku. Początkowo z uwagi na wysokie koszty budowy linii w trudnym, górskim terenie, mocno ograniczono inwestycje w kolejową infrastrukturę towarzyszącą. Te braki zaczęto uzupełniać dopiero po uruchomieniu linii zastępując prowizoryczne, drewniane urządzenia i dworce murowanymi budowlami.
Ośmiokątna, ceglana wieża wodna w Piechowicach została wzniesiona w 1909 roku aby zasilać w wodę parowozy przed wjazdem na górski odcinek linii kolejowej do Szklarskiej Poręby. Wcześniej zbudowano wieżę w Szklarskiej Porębie Dolnej.
Wieża w Piechowicach była wyposażona w zbiornik na wodę o pojemności 50 metrów sześciennych, umieszczony na jej szczycie. Jej ośmiokątna bryła została przykryta połaciowym dachem, a wejście do niej umieszczono od południa. Elewację wieży specjalnie wzmocniono ceglanymi lizenami w miejscach rozporu oraz opaskami, gzymsami schodkowymi. Zwracają też uwagę kostkowe i arkadowe, parapety i nadokienniki różnych kształtów.
Zasada jej działania oparta była na mechanizmie, który w fizyce nazywa się zasadą naczyń połączonych. Według tej zasady poziom cieczy w dwóch połączonych ze sobą naczyniach rozkłada się równomiernie, na tym samym poziomie dzięki wykorzystaniu siły grawitacyjnej. Wieża wodna w Piechowicach została tak zaprojektowana aby pokryć chwilowy wzrost zaopatrzenia w wodę np. podczas pożaru. Dlatego miasto partycypowało w kosztach jej budowy. Tymczasem kolejowe zastosowanie wieży straciło na znaczeniu po elektryfikacji linii już w 1927 roku. Niemniej w dalszym ciągu była wykorzystywana na potrzeby miejskiego systemu wodociągowego.
Od 1945 roku po demontażu sieci trakcyjnej na linię powróciły parowozy i wieża ponownie zaczęła być wykorzystywana. Ponieważ most na rzece Bóbr został wysadzony przez wojska niemieckie i linia została odcięta od parowozowni w Jeleniej Górze, w Piechowicach utworzono Parowozownię Pomocniczą. Początkowo na stanie znajdowały się cztery, stare pruskie parowozy G8 /polskie oznaczenie Tr6/. W kolejnych miesiącach ściągnięto do Piechowic przez Lwówek i Gryfów dwa parowozy TKt2. Parowozownia Pomocnicza w Piechowicach, powołana została początkowo do obsługi linii Jelenia Góra Zachodnia - Szklarska Poręba Tkacze /dziś Harrachov/. Wkrótce jednak połączenia pasażerskie skrócono do stacji Szklarska Poręba - Huta.
Funkcję zawiadowcy parowozowni pełnił Czesław Urbański. Lokomotywownia w Piechowicach zakończyła swą działalność wraz z otwarciem odbudowanego mostu na Bobrze w Jeleniej Górze ( 30.09.1953).
W latach osiemdziesiątych wykorzystanie wieży wodnej systematycznie ograniczono w związku z wprowadzeniem trakcji spalinowej. Parowozy pojawiały się na linii coraz rzadziej. Bezpowrotnie została wyparta z użytkowania przez postęp technologiczny i elektryfikację linii w 1987 roku. Pomimo, że wpisana do rejestru zabytków, ulega postępującej degradacji. Wandale i złomiarze wydarli z niej wszystko co przedstawiało jakąkolwiek wartość. Zniknął też dach, którym był przykryty zbiornik wodny.
Ostatnia wieża wodna na linii kolejowej do Szklarskiej Poręby
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie