
Po kilkumiesięcznej przerwie od 31 stycznia 2025 r. pasażerowie ponownie skorzystają z połączeń kolejowych do Kudowy-Zdroju. Zakończył się pierwszy etap modernizacji linii kolejowej nr 309 na odcinku Kłodzko Nowe – Duszniki-Zdrój, dzięki czemu ruch pociągów w dolnośląskich górach zostanie wznowiony. Prace obejmowały m.in. remont torowiska, mostów oraz wiaduktów, a także poprawę infrastruktury kolejowo-drogowej.
Od września do stycznia wykonawca intensywnie pracował nad poprawą stanu 13-kilometrowego odcinka trasy. Wymieniono i wzmocniono torowisko, przeprowadzono remont trzech mostów i wiaduktu, a także zabezpieczono ścianę oporową. W ramach inwestycji zamontowano pięć nowych rozjazdów – jeden w Kłodzku i cztery w Polanicy-Zdroju. Dodatkowo przeprowadzono modernizację 19 przejazdów kolejowo-drogowych, poprawiając bezpieczeństwo i komfort podróży.
Do realizacji prac wykorzystano 40 specjalistycznych maszyn kolejowych, które wymieniły aż 20 tysięcy podkładów. Na torach pojawiło się 60 tysięcy ton nowego tłucznia, a także niemal 6 tysięcy metrów kwadratowych siatek antyerozyjnych, chroniących infrastrukturę przed osuwaniem się kamieni.
Podczas remontu kolejarze musieli zmierzyć się z nieprzewidzianymi trudnościami. Gwałtowne opady doprowadziły do powodzi, która zniszczyła półkilometrowy odcinek torów pomiędzy Kłodzkiem Nowym a Kłodzkiem Zagórzem. Żywioł podmył nasyp kolejowy i uszkodził infrastrukturę, co dodatkowo opóźniło prace. Gdy tylko warunki pogodowe na to pozwoliły, ekipy remontowe błyskawicznie odbudowały torowisko, umożliwiając planowe zakończenie etapu modernizacji.
Prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 309 nie dobiegły jeszcze końca. W drugim etapie inwestycji priorytetem będzie wdrożenie nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym. Dzięki zaawansowanej automatyce poprawi się nie tylko płynność, ale także bezpieczeństwo przejazdów.
Na stacji Polanica-Zdrój stare, mechaniczne urządzenia sterowania zostaną zastąpione nowoczesnymi rozwiązaniami elektronicznymi, co umożliwi sprawniejszą obsługę ruchu pociągów. Drugi etap modernizacji potrwa do 2026 roku, a jego zakończenie przyczyni się do jeszcze lepszej jakości transportu kolejowego w Kotlinie Kłodzkiej.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 309 to kluczowa inwestycja dla mieszkańców regionu oraz turystów odwiedzających popularne uzdrowiska w Kotlinie Kłodzkiej. Dzięki zakończonemu pierwszemu etapowi prac podróżni znów mogą korzystać z połączeń kolejowych, a kolejne modernizacje sprawią, że trasa stanie się jeszcze bardziej nowoczesna i komfortowa.
Pociągi wróciły na trasę Kłodzko – Kudowa-Zdrój
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie