
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. porozumiały się z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego w sprawie przekazania niewykorzystywanych obecnie linii kolejowych. Dolnośląski samorząd, przez najbliższe 30 lat, będzie zarządzać dwoma odcinkami tras.
Ostatni pociąg z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego pojechał 11 grudnia 2016 roku. Kolej Doliny Bobru czyli linia nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego jest uważana za jedną z najpiękniej położonych w Polsce. Linia powstała niejako przy okazji budowy zapory na jeziorze Pilchowickim. Miała ułatwić dostarczanie materiałów. Bobertalbahn została wybudowana w latach 1904 – 1909, jako ostatnia linia kolejowa w Sudetach.
W okresie międzywojennym na linii Doliny Bobru panował spory ruch, głównie turystyczny. Na stacjach Marczów czy Pilchowice Zapora sprzedawano ponad 20 000 biletów rocznie, a na stacji Wleń aż 70 000.
Czasy świetności skończyły się już dawno. Przez lata połączenia utrzymywane były tak nie co "na siłę" a pogarszający się stan torowiska wymuszał ciągłe zmniejszanie prędkości szlakowej. Ostatni pociąg przejechał tą trasę w grudniu 2016 roku.
Samorząd województwa dolnośląskiego starania o przejęcie linii rozpoczął już kilka lat temu. Na przeszkodzie stawał jednak nieuregulowany problem własności gruntów.
W przedmiotowej sprawie wystąpiła konieczność doprowadzenia do sytuacji, w której prawa własności gruntów oraz naniesień na tych gruntach będą należały do jednego podmiotu – wskazywał portalowi nakolei.pl wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel, który tłumaczył, iż grunt znajduje się w użytkowaniu wieczystym PKP S.A. i został oddany do korzystania przez PKP PLK na podstawie umowy zawartej w 2001 roku. Natomiast infrastruktura znajdująca się na gruncie jest własnością po części PKP S.A., a po części PKP PLK S.A.
W tej sytuacji województwo dolnośląskie przejęło linię w użytkowanie na okres 30. lat.
Dobra współpraca z władzami województwa dolnośląskiego przekłada się na realizację ważnych projektów, które wpisują się w realizowaną, m.in. w ramach programu Kolej Plus, walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Na Dolnym Śląsku ta współpraca zaowocowała już przywróceniem połączeń. Po niezbędnych pracach możliwe będą także ponowne przejazdy pociągów między Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim - mówi Andrzej Bittel
Wrócą pociągi do Lwówka Śląskiego
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie