Reklama

Zakończenie sezonu na Kolei Zębatej

25/09/2022 00:06

W sobotę 24 września zabytkowe pociągi specjalne po raz ostatni w tym roku wyruszyły w podroż malowniczą trasą czeskiego odcinka Kolei Izerskiej pomiędzy Tanvaldem i Harrachovem.

Zabytkowa lokomotywa zębata, konduktorzy w eleganckich strojach retro sprzedający kartonowe bilety, autobus z minionej epoki socrealizmu. Do tego jeszcze wspaniałe widoki za oknem i ziemniaczane przysmaki czeskiej kuchni. To wszystko robiło niesamowite wrażenie. Pogoda choć ostatnio kapryśna, wyjątkowo dopisała.

Pociągi specjalne między Tanvaldem i Kořenovem składały się z zabytkowego szynobusu M240.056 „Singrovka”, wagonów Balm i unikalnej austriackiej lokomotywy zębatkowej T426.0 „Rakušanka”. Na niespełna siedmiokilometrowym odcinku pomiędzy Tanvaldem (466 m n.p.m.) i Kořenovem (701 m n.p.m.)  pociąg pokonuje różnicę wzniesień wynoszącą 235 metrów. Gąsiennicowe szyny zębate w torowisku znajdują się na trzech najbardziej stromych odcinkach o łącznej długości 4,4 km.

Lokomotywa T426 była wyprodukowana w 1961 roku w zakładach SGP Wiedeń i do dziś jest określana pieszczotliwym mianem "austriaczki". W składzie pociągu znalazł się ponadto unikatowy już dziś motorowy wagon silnikowy M240.056 - popularna singrovka, która wspierała lokomotywę. Te szynowe autobusy produkowane były w latach 1959 - 1964 w zakładach Tatra Studénka. Po czeskich torach jeździło w sumie 122 takie wozy.

W Kořenovie na peronie stacji przygotowano dla zwiedzających przekąski ziemniaczane. Tradycyjnie można było skosztować doskonałych karkonoskich sejkor, škúbánky, chipsów ziemniaczanych i gotowanych ziemniaków z naleśnikarni. Były nie tylko smakołyki z ziemniaków.....

Zakończenie sezonu na Kolei Zębatej

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    DuchGór 2022-10-01 13:16:11

    Czesi naprawdę potrafią zrobić świetną imprezę kolejową. Szkoda że w Polsce i w regionie jeleniogórskim nie ma takich imprez. Organizacja pociągu specjalnego z Jeleniej Góry do Szklarskiej jest obecnie nie możliwa ze względu na brak przepustowości linii. Szkoda że PLK nie myśli o poprawie tego stanu i odbudowie mijanki w Dolnej oraz Cieplicach.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do