
W sobotę, po raz kolejny w tym roku, pociągi specjalne Stowarzyszenia Kolejowego z Tanvaldu, ruszyły w podróż do Korenova oraz Harrachova. To wyjątkowa okazja aby przejechać się składem prowadzonym przez lokomotywę wyposażoną w unikalny napęd zębaty, umożliwiający pokonywanie dużych wzniesień.
Każdego roku w przygranicznym Korenovie położnym niedaleko od Szklarskiej Poręby odbywają się letnie festyny na jedynym w Czechach odcinku kolei zębatej. To jednocześnie najbardziej stromy odcinek kolejowy u naszych południowych sąsiadów. Nachylenie trasy dochodzi tu do 58 promili. W dawnych czasach do jego pokonania, specjalnie przygotowane parowozy i lokomotywy wykorzystywały specjalną szynę zębatą typu Abta.
Skład pociągu prowadziła jedna z dwóch zachowanych austriackich spalinowych lokomotyw typu "Rack" T426.001 wyposażonych w zębaty mechanizm ułatwiający pokonywanie stromych wzniesień.
Na niespełna siedmiokilometrowym odcinku pomiędzy Tanvaldem (466 m n.p.m.) i Kořenovem (701 m n.p.m.) pociąg pokonuje różnicę wzniesień wynoszącą 235 metrów. Gąsiennicowe szyny zębate w torowisku znajdują się na trzech najbardziej stromych odcinkach o łącznej długości 4,4 km.
Lokomotywa T426 była wyprodukowana w 1961 roku w zakładach SGP Wiedeń i do dziś jest określana pieszczotliwym mianem "austriaczki". Lokomotywy tej serii pierwotnie były przeznaczone do eksploatacji na kolei zębatej Tanvaldská i słowackiej linii zębatkowej Pohronská Polhora – Tisovec. W 1961 roku austriacka firma Simmering-Graz-Pauker (SGP) w Wiedniu wyprodukowała cztery z nich dla Czechosłowackich Kolei Państwowych (stąd przydomek „austriacki”) w celu zastąpienia starych lokomotyw parowych na tych liniach. Maszyny serii T 426.0 stały się pierwszymi motorowymi lokomotywami zębatymi na świecie. Z obsługi ruchu pasażerskiego zostały wycofane w 1989 roku. Dziś dwie z nich znajdują w posiadaniu Stowarzyszenia z Tanvaldu.
W składzie pociągu specjalnego znalazł się ponadto unikatowy już dziś motorowy wagon silnikowy M240.056 - popularna singrovka, która wspierała lokomotywę. Te szynowe autobusy produkowane były w latach 1959 - 1964 w zakładach Tatra Studénka. Po czeskich torach jeździło w sumie 122 takie wozy.
Na stacji kolejowej w Kořenovie czekał na wszystkich jak zawsze bogaty program i poczęstunek.
Kolejne przejazdy zabytkowych pociągów na tej trasie 5 sierpnia 2023 roku
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie