
Szykuje się prawdziwa gratka dla wszystkich miłośników kolei. Z okazji 120. rocznicy uruchomienia linii kolejowej Kořenov – Harrachov – Szklarska Poręba Górna, na tory wyjadą zabytkowe pociągi specjalne. Wśród nich pociąg prowadzony przez lokomotywę parową, który zjedzie do Szklarskiej Poręby.
W weekend 2 i 3 lipca odbędą się uroczystości związane ze 120-leciem kolei zębatej Tanvald – Kořenov oraz Kolei Izerskiej Kořenov – Harrachov – Szklarska Poręba Górna.
Na tory słynnej Zubački wyjadą specjalne pociągi zębate, a linią transgraniczną pojadą specjalne pociągi parowe i motorowe. Centrum obchodów będzie stacja kolejowa Kořenov. Zabytkowe lokomotywa, konduktorzy w eleganckich strojach retro sprzedający kartonowe bilety, autobusy z minionej epoki socrealizmu. Do tego jeszcze wspaniałe widoki za oknem i przysmaki czeskiej kuchni. To wszystko już 2 i 3 lipca.
120 lat temu pojechały pierwsze pociągi linii Tanvald – Schreiberhau (obecnie Szklarska Poręba). Linia została zbudowana głównie z myślą o transporcie taniego śląskiego węgla do przemysłowego regionu Liberec. Na krótkim 7 kilometrowym odcinku Tanvald - Kořenov, konieczne było wydrążenie 4 tuneli o łącznej długości 1413 metrów. Największe wrażenie budzi ten w Kořenovie, wykuty w twardej granitowej skale. Jest najdłuższy, ma 923 metry długości.
Aby pokonać różnicę wzniesień pomiędzy Tanvaldem (466 m n.p.m.) i Kořenovem (701 m n.p.m.) konieczne było zamontowane listwy zębatej Abta, do której lokomotywy wpinały się podczas pokonywania tej trasy. Gąsienice zębate w torowisku znajdują się na trzech najbardziej stromych odcinkach o łącznej długości 4,4 km.
Budowę całej linii prowadzono równolegle z dwóch kierunków. Od strony Szklarskiej Poręby inwestycję realizowały Prusko - Heskie koleje, od strony Tanvaldu inwestorem była prywatna kolej liberecko-jablonecko-tanvaldzka.
Po zębatce jeździły zębate lokomotywy parowe typu 404.0 austriackiej firmy z Floridsdorf, Od 1923 roku lokomotywy i szynobusy elektryczne. Najbardziej znanym pojazdem był ET89 Rübezahl, który do Kořenova - dawnej stacji granicznej pomiędzy Niemcami i Austrią a później Czechosłowacją, prowadził bezpośrednie pociągi pośpieszne aż z Wrocławia. Sam Kořenov ( dawniej Grünthal, Polaun) posiadał dwa dworce kolejowe. Pruski w zachodniej części, dziś nieużytkowany i austriacki w którym mieści się poczekalnia i Muzeum Kolei Zębatej.
Železniční společnost Tanvald i Czeskie Koleje przygotowują się do świętowania 120. rocznicy rozpoczęcia działalności. W Kořenovie i Szklarskiej Porębie zostanie przygotowany bogaty program towarzyszący i oczywiście poczęstunek.
vlak | Zvl Ex 2 | Zvl Sp 2 | Zvl Os 10 | Zvl Os 2 | Zvl Os 4 | Zvl Os 12 | Zvl Os 6 | Zvl Os 14 | Zvl Os 8 | Zvl Os 16 | Zvl Os 18 |
souprava | A | M | B | C | D | B | D | B | D | E | F |
jede 2.7. | jede 3.7. | ||||||||||
ze stanice | Praha hl. n. | Liberec | |||||||||
Tanvald | 9:40 | 9:40 | 10:32 | 12:32 | 14:32 | 16:32 | 18:32 | ||||
Desná | 9:46 | 9:46 | 10:40 | 12:40 | 14:40 | 16:40 | 18:40 | ||||
Dolní Polubný | 9:53 | 9:53 | 10:50 | 12:50 | 14:50 | 16:50 | 18:50 | ||||
Kořenov příj. | 10:05 | 10:05 | 11:08 | 13:08 | 15:08 | 17:08 | 19:08 | ||||
Kořenov | 10:12 | 13:12 | 15:25 | 17:42 | |||||||
Harrachov | 10:23 | 13:23 | 15:36 | 17:57 | |||||||
Szklarska Poręba Jakuszyce | 10:39 | 13:39 | 15:52 | 18:10 | |||||||
Szklarska Poręba Huta | | | | | | | | | |||||||
Szklarska Poręba Górna příj. | 10:53 | 13:53 | 16:06 | 18:23 |
vlak | Zvl Os 1 | Zvl Os 3 | Zvl Os 11 | Zvl Os 5 | Zvl Os 13 | Zvl Os 7 | Zvl Os 15 | Zvl Os 9 | Zvl Ex 1 | Zvl Sp 1 | Zvl Sp 17 |
souprava | G | H | I | H | I | H | I | J | K | N | L |
jede 2.7. | jede 3.7. | ||||||||||
ze stanice | |||||||||||
Szklarska Poręba Górna | 11:22 | 14:22 | 16:22 | 18:30 | |||||||
Szklarska Poręba Huta | | | | | | | 18:34 | |||||||
Szklarska Poręba Jakuszyce | 11:42 | 14:42 | 16:42 | 18:46 | |||||||
Harrachov | 11:57 | 14:57 | 16:57 | 19:00 | |||||||
Kořenov příj. | 12:05 | 15:05 | 17:05 | 19:07 | |||||||
Kořenov | 8:48 | 11:48 | 13:48 | 15:48 | 17:20 | 17:47 | 17:47 | ||||
Dolní Polubný | 9:01 | 12:01 | 14:01 | 16:01 | 17:33 | 17:57 | 17:57 | ||||
Desná | 9:11 | 12:11 | 14:11 | 16:11 | 17:43 | 18:03 | 18:03 | ||||
Tanvald příj. | 9:18 | 12:18 | 14:18 | 16:18 | 17:50 | 18:07 | 18:07 | ||||
do stanice | Praha hl. n. | Liberec |
Czeski parowóz odwiedzi Szklarską Porębę. 120 lat kolei.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Polecam wszystkim ekologom zablokować tory bo norma emisji spalin przekroczona najlepiej udać się na blokadę hulajnogami lub aktkami na baterie jak dacie rade dojechać
Ty durniu ! Ty mordę masz jak hulajnoga ! Sam pewnie w ogrodzie opalasz miedź i używasz podpałki do grilla jak również używasz szkodliwych dla przyrody antyperspirantow. Jednak będziesz tu się wylewać o ekologii... Chciałeś zabłysnąć ? To zgasles jak śmierdzące i trujące pety które palisz w swoim kopcacym śmierdzącym dieslu. ????
A сο z nοrmаlnymi pοсiągаmi zе SPG dο Libеrса w tyсh dniасh? Np. pοсiąg spесjаlny zе SPG dο Kοrzеniοwа ο 11:22 jеdziе mniеj więсеj w plаniе pοсiągu dο Libеrса ο 11:30. Pοdοbniе jеst w przypаdku pοсiągów spесjаlnyсh ο 14:22, 16:22 i 18:30. W drugą strοnę tеż rοzkłаdy kοlidują zе sοbą (np z rοzkłаdów wynikаłyby mijаnki pο drοdzе). Czy w tyсh dniасh nοrmаlnе pοсiągi dο Libеrса zοstаną οdwοłаnе (wszystkiе сzy niеktórе?), zаstąpiοnе kοmunikасją аutοbusοwą itd.? Czy аutοr аrtykułu сοś wiе nа tеn tеmаt?