Reklama

Czy to koniec Izersko - Karkonoskiej Kolei Zębatej?

10/11/2023 11:21

Czeski Urząd Transportu Kolejowego cofnął zgodę na wykorzystywanie zabytkowego taboru - lokomotyw zębatych na jedynej w Czechach normalnotorowej Kolei Zębatej Tanvald - Korenov.

Budowę tej górskiej linii rozpoczęto 30 czerwca 1902 roku. Na krótkim 7 kilometrowym odcinku konieczne było wydrążenie 4 tuneli o łącznej długości 1413 metrów. Największe wrażenie budzi ten w Kořenovie, wykuty w twardej granitowej skale. Jest najdłuższy, ma 923 metry długości. Aby pokonać różnicę wzniesień pomiędzy Tanvaldem (466 m n.p.m.) i Kořenovem(701 m n.p.m.) konieczne było zamontowane listwy zębatej Abta, do której lokomotywy wpinały się podczas pokonywania tej trasy. Gąsienice zębate w torowisku znajdują się na trzech najbardziej stromych odcinkach o łącznej długości 4,4 km.

Ruch pociągów z wykorzystaniem mechanizmu zębatego prowadzono do 1988 roku. Wówczas starzejący się tabor zastąpiono nowymi lokomotywami adhezyjnymi o mocy pozwalającej na samodzielne pokonywanie wzniesień.  Od 1992 roku kolej zębata jest zabytkiem kultury i jednocześnie stała się popularną atrakcją turystyczną.

28 października tego zakończył się kolejny bardzo udany sezon regularnych kursów kolejki zębatej na Zubačce. Okazuje się jednak, że istnieje groźba rozstania na dłuższy okres czasu.

Zarząd Kolei Czeskich wystosował do Hetmana Kraju Libereckiego i Przedsiębiorstwa Kolejowego w Tanvaldzie pismo zakazujące eksploatacji lokomotyw zębatkowych serii 715 (popularnych "Austriaczek") na linii  Tanvald – Harrachov ze względu na niezadowalający stan torów. Jednocześnie Zarząd Kolei zapewnia, że przygotowuje kompleksową renowację wspomnianego odcinka i poszukuje środków na realizację przebudowy linii kolejowej Tanvald – Kořenov..

Obecnie, zdaniem operatora kolejowego, żywotność tej linii osiągnęła już niemal maksimum. W piśmie czytamy dosłownie:
 

„Ogólny stan wspomnianego odcinka odpowiada jego wiekowi, lecz jednocześnie, na skutek bocznego oddziaływania jadących pojazdów, na węzeł mocujący wywierane są ogromne obciążenia, szczególnie na łukach o bardzo małym promieniu, a to powoduje poważne wady parametrów toru toru.Co więcej, w wyniku korozji, przekrój poprzeczny szyn jest trwale osłabiony"

Zdaniem ZKC stare, spalinowe lokomotywy zębate używane podczas przejazdów retro są zbyt ciężkie i cofnął zgodę na ich używanie na tym odcinku trasy.. Lokomotywa T426 była wyprodukowana w 1961 roku w zakładach SGP Wiedeń i do dziś jest określana pieszczotliwym mianem "austriaczki". Lokomotywy tej serii pierwotnie były przeznaczone do eksploatacji na kolei zębatej Tanvaldská i słowackiej linii zębatkowej Pohronská Polhora – Tisovec. W 1961 roku austriacka firma Simmering-Graz-Pauker (SGP) w Wiedniu wyprodukowała cztery z nich dla Czechosłowackich Kolei Państwowych (stąd przydomek „austriacki”) w celu zastąpienia starych lokomotyw parowych na tych liniach. Maszyny serii T 426.0 stały się pierwszymi motorowymi lokomotywami zębatymi na świecie. Z obsługi ruchu pasażerskiego zostały wycofane w 1989 roku. Dziś dwie z nich znajdują w posiadaniu Stowarzyszenia z Tanvaldu.

Remont linii Tanvald – Kořenov był wielokrotnie odkładany ze względów oszczędnościowych. Zarząd Kolei tłumaczy się, że wydany zakaz wydany został z powodu konieczności zapewnienia ciągłości bezpiecznych przejazdów regularnych pociągów obsługujących trasę Liberec - Szklarska Poręba Górna. Remont trasy jest planowany na rok 2025.

Interwencję w tej sprawie zapowiedział Martin Puta - Hejtman Kraju Libereckiego:

Ten krok Zarządu Kolei jest dla mnie całkowicie nie do przyjęcia! Od dawna wspieramy Zubaczkę i inne nostalgiczne pociągi w naszym regionie, tylko w tym roku było to 6,5 mln koron. Ponadto w ostatnim czasie zdecydowaliśmy się włączyć nostalgiczne pociągi do usług transportowych regionu libereckiego, zapewniając tym samym długoterminowe i stabilne finansowanie jego operatorom. Dlatego też zrobię wszystko, aby Urząd Kolejowy zmienił pochopną decyzję i odcinek Kolei Zębatej Tanvald - Korenov - Harrachov pozostał w eksploatacji.

foto: Jindřich Berounský i Robert Kotecki

Czy to koniec Izersko - Karkonoskiej Kolei Zębatej?

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Mirek - niezalogowany 2023-11-14 12:09:01

    Kolejka chyba dalej może jeździć ale nie mogą być stosowane stare ciężkie lokomotywy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do