
Dobiega końca budowa nowej przeprawy mostowej na granicznej Izerze w pobliżu stacji turystycznej Orle.
Mostek na Izerze to bardzo popularne przejście graniczne w Górach Izerskich. Malowniczo osadzona przeprawa, jest drewnianą konstrukcją na betonowych podporach. Został zbudowany w 2005 roku, wspólnymi siłami przygranicznych gmin.
W miejscu tym już w XVII wieku przeprawiali się przez rzekę czescy protestanci (Bracia czescy), prześladowani na tle religijnym, którzy szukali schronienia w górach i prawdopodobnie przerzucili tu kiedyś drewnianą kładkę. Po wielkiej powodzi która w 1899 roku zniszczyła przeprawę, wybudowano, nowy żelbetowy most,otwarty w 1901. Jak na owe czasy była to pionierska konstrukcja.
Po roku 1945 w wyniku poprowadzenia korytem Izery granicy polsko-czechosłowackiej, most był niedostępny i stracił swoje znaczenie turystyczne. Zagrodzony drutem kolczastym most na Izerze istniał nieużytkowany prawdopodobnie do 1981 r. Został wysadzony przez oddziały Wojsk Ochrony Pogranicza.
W połowie lat dziewięćdziesiątych XX w. władze samorządowe Kořenova wystąpiły z inicjatywą odtworzenia przejścia granicznego przez Izerę. Wielkim orędownikiem powstania mostku był vice-starosta Kořenova Jaroslav Husak. Pomysł spotkał się z poparciem władz Szklarskiej Poręby i Towarzystwa Izerskiego.
W roku 2000 odbyło się pierwsze oficjalne spotkanie w tej sprawie zainteresowanych stron - władz przygranicznych gmin: Szklarskiej Poręby i Kořenova. Ta niewielka budowla stanowiła nie lada wyzwanie. Wystarczy przypomnieć, że do uzyskania zgody na jej odtworzenie należało przed laty uzyskać 17 decyzji z urzędów centralnych Pragi i Warszawy. Mostek zbudowano w 2005 roku.
Drewniany mostek z powodzeniem służył turystom przez 15. lat łącząc brzegi Izery a tym samym osadę Jizerka ze stacją turystyczną Orle i Jakuszycami. Każdego roku korzystały z niego dziesiątki tysięcy spacerowiczów i rowerzystów a zimą również narciarzy biegowych. Niestety pomimo regularnych konserwacji drewniana konstrukcja kładki nie wytrzymała próby czasu i uległa biologicznej degradacji.
Władze Szklarskiej Poręby i czeskiego Kořenova podjęły decyzję o odbudowie przeprawy. Nowy most będzie dużo bardziej trwały a jego podstawę stanowić będzie stalowa kratownica. Jej elementy dostarczył w Góry Izerskie śmigłowiec. Już wkrótce polskie i czeskie Góry Izerskie ponownie więc połączy most na Izerze.
Mostek na Izerze prawie gotowy
foto: Liberecky Kraj oraz UM Szklarska Poręba
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie