
W najbliższą sobotę popularna Zubačka czyli Kolej Zebata, będzie należeć przede wszystkim do miłośników uczty jagodowej oraz pokazów historycznych grup rekonstrukcyjnych.
W sobotę 22 sierpnia na Zubačce odbędzie się tradycyjna borówkowa uczta, podczas której zostanie zaprezentowana nowo zrekonstruowana lokomotywa zębata T426.003 Możemy się również spodziewać się przejazdów pociągów specjalnych oraz pokazu historycznej potyczki z końca II wojny światowej.
Pociągi specjalne między Tanvaldem i Kořenovem będą składać się z historycznego lokomotywy M240.056 „Singrovka”, wagonów Balm i wyjątkowej lokomotywy T426. „austriaczka” z unikalnym mechanizmem zębatym.
Natomiast na karkonosko - izerskiej trasie między Kořenovem a Harrachovem pasażerowie będą podróżować składem z lokomotywą 730.624 „Submarine” - w jagodowym kolorze.
Na stacji kolejowej w Kořenovie zostanie przygotowana prawdziwa jagodowa uczta. Czekać będą pierogi z jagodami, ciasta, pączki, piwo, grzane i normalne wino, jagody, lody i wiele więcej.
Na godzinę 11:30 przewidziano prezentację kolejnej, nowo wyremontowanej lokomotywy zębatej z serii T426.
Odbędą się też pokazy historycznych potyczek z końca II wojny światowej. Pokazy zaczynają się o 11:50, 14:50 i 15:50. Rekonstrukcje są organizowane przez Muzeum Armii Czechosłowackiej SVH
W Kořenovie można również odwiedzić Muzeum Kolei Zębatej, wsiąść do pociągu Kolejki Kopalnianej lub historycznego autobusu do Jizerki lub Příchovic.
Izersko-karkonoska linia kolejowa Tanvald – Kořenov jest najbardziej stromą i jedyną koleją zebatą o normalnym rozstawie torów w Czechach. Dzięki zębatemu systemowi Abta pociągi na odcinku niespełna 7 kilometrów pomiędzy Tanvaldem (466 m n.p.m.) i Kořenovem (701 m n.p.m.) pokonywały różnicę wysokości wynoszącą 235 metrów! Listwy zębate umieszczone w torowisku znajdują się na trzech najbardziej stromych odcinkach o łącznej długości 4,4 km.
Budowę tej górskiej linii rozpoczęto latem 1902 roku. Konieczne było m.in. wydrążenie 4 tuneli, wielu skalnych wąwozów oraz kilku mostów. Z Kořenova linia wychodzi na Izerski wiadukt o wysokości 25 m, i dalej tunelem dociera do Harrachova, skąd przez przełęcz Novosvětský průsmyk (886 m n.p.m.) wiedzie już do Szklarskiej Poręby. Z trasy roztacza się wiele widoków na Góry Izerskie i Karkonosze.
Sobota z jagodami na Kolei Zębatej
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie