
Wiadukt kolejowy w miejscowości Novína, (część gminy Kryštofovo Údolí w powiecie libereckim), jest wpisany jako ważny zabytek techniki w Centralnej Liście Nieruchomych Zabytków Kultury Republiki Czeskiej.
Wiadukt jest częścią linii kolejowej Liberec – Česká Lípa, która została oddana do użytku w 1900 roku jako ostatni odcinek dawnej kolei Ústecko-Teplickéj. Linia kolejowa przebiega tu na wysokości około 30. metrów nad ziemią a sam wiadukt ma około 200 metrów długości i wspiera się na 14. łukowych filarach. Przypomina nieco rzymski akwedukt.
Wiadukt nie prowadzi prosto, ale po łuku. Podczas budowy kolei jej konstruktorzy musieli pokonać jeszcze jeden problem techniczny - grzebień Ještědu o wysokości 700 m - w ten sposób oprócz wiaduktu, powstał tunel o długości 802 m, który zaczyna się jeden kilometr od stacji kolejowej Novina i kończy bezpośrednio przed stacją Křížany.
Wiadukt ma czternaście półkolistych łuków o rozpiętości 12 metrów, a jego wysokość sięga 29,5 metra. Pośrodku każdego z tych łuków znajduje się otwór do odprowadzania wody. Na górze most wyposażony jest w metalowe poręcze i kładki. Wiadukt jest zbudowany w łuku o promieniu 235 metrów, który otwiera się w dolinę w kierunku północno-zachodnim.
Do budowy mostu wykorzystano kamień, a konkretnie dioryt, wydobywany podczas drążenia tunelu Ještěd między Křižanami a Noviną. Na okładziny i parapety mostu użyto granitu libereckiego.
Niebieski pociąg przejeżdża tędy co najmniej raz na godzinę, w zależności od pory i dnia tygodnia. Najlepszym miejscem do obserwacji mostu są trawiaste zbocza nad stacją Novina.
Wiadukt kolejowy w Novinie. Unikatowy zabytek techniki w Czechach
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie