
Zapora Pilchowice jest drugą pod względem wysokości i czasu powstania zaporą kamienną i łukową w Polsce. Projekt jej budowy powstał w roku 1900, a dwa lata później rozpoczęły się pierwsze prace konstrukcyjne.
Historia Zapory sięga prawdopodobnie XIX wieku, kiedy w 1879 w Dolny Śląsk uderzyła ogromna powódź. Projekt jej budowy powstał w roku 1900, a jego pomysłodawcami byli Curt Buchmann oraz Otto Intze.
Panorama 360
Dwa lata później firma B. Liebold & Co. AG zajęła się projektem i rozpoczęła pierwsze prace konstrukcyjne. Kierownikiem przedsięwzięcia był Alberto. Rozpoczęcie budowy wymagało osuszenia rzeki w miejscu pod konstrukcję, dlatego w roku 1904 zbudowano kanał, który umożliwił odprowadzenie stamtąd wody. Cała inwestycja była jedną z największych w Królestwie Pruskim, wymagała więc solidnych przygotowań. Do budowy użyto kamieni, które łączono betonem.
W 1908 pod budowę zapory wbudowano kamień węgielny, oraz podpisano akt erekcyjny zapory, a w 1912 zapora Pilchowice na rzece Bóbr została oficjalnie otwarta przez cesarza Wilhelma II Hohenzollerna. Na środku budowli powstał pomnik z jego popiersiem i nazwiskami osób biorących udział w budowie.
Budowla ma 69 metrów wysokości , a długość jej korony wynosi 240 metrów. U podstawy zapory zbudowano elektrownię wodną. Zapora Pilchowice jest jedną z najbardziej wartych zobaczenia budowli tego typu w Polsce - z korony można podziwiać piękny widok na zalew i lasy.
Warto też wspomnieć o opuszczonej stacji kolejowej, tunelu kolejowym oraz starym moście, które znaleźć można niedaleko zapory,
Zapora jest obiektem otwartym, nie ma więc konkretnych godzin, w której można ją odwiedzić. Można dostać się tam samochodem, jadąc przez wieś Pilchowice. Niedaleko znajdziemy parking (płatny w sezonie).
Zapora Pilchowice - Monumentalna budowla. Panorama 360
Zobacz inne atrakcje Karkonoszy :
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie