Reklama

Dworzec kolejowy w Marciszowie - Dawny węzeł Śląskiej Kolei Górskiej

30/05/2022 13:49

Wygląda na to, że lata świetności tej kultowej w kręgach kolejowych pasjonatów stacji bezpowrotnie już minęły. Dziś mało kto pamięta, że na tym ważnym węźle Śląskiej Kolei Górskiej, odprawiano pociągi w pięciu różnych kierunkach.

Pierwszą stację kolejową oddano tu do użytku w 1866 roku. Ponieważ miejscowość była niewielka a natężenie ruchu na świeżo oddanej do użytku Śląskiej Kolei Górskiej, początkowo było małe, w Marciszowie nie wybudowano pierwotnie murowanego dworca. Stał tu tylko niewielki drewniany budynek.

Jednak pod koniec XIX wieku z uwagi na korzystne położenie geograficzne stacji, zdecydowano o utworzeniu tutaj ważnego, śródgórskiego węzła kolejowego. W 1897 roku doprowadzono  linię ze Złotoryi i Legnicy a w 1899 roku również z Bolkowa i Strzegomia. Ukończony w 1897 roku budynek stacyjny odbiega stylowo od dworców Kolei Doliny Kaczawy. Zbudowano go w modnym już wówczas tzw. stylu ojczyźnianym (rodzinnym) - Heimatstil.

Budynek składał się trzypiętrowego korpusu zamkniętego dwoma znacząco się od siebie różniącymi skrzydłami. Konstrukcja obiektu była mieszana. Parter wykonano z klinkierowej cegły, wyższe piętra otynkowano a szczytową kondygnację wykonano w konstrukcji szkieletowej. Zarówno od strony peronowej jak i od strony wsi, w bryle obiektu uwypuklono ceglany naczółek.

Nieregularna bryła dworca miała z jednej strony charakter przemysłowy z drugiej subtelnie wpisywała się w górski krajobraz. Konstrukcja była na tyle udana, że posłużyła za wzór dworca Boguszów - Gorce Zachód.

Intensywny rozwój połączeń lokalnych sprawił, że do peronów dobudowano przejścia podziemne. Pod koniec 1905 roku zainstalowano na peronach oświetlenie gazowe. W 1914 roku, uruchomiono jeszcze łącznicę torową umożliwiającą odprawianie pociągów w stronę Kamiennej Góry z pominięciem stacji w Sędzisławiu. To zaś sprawiło, że z Marciszowa odjeżdżały wówczas pociągi w pięciu kierunkach, czyli więcej niż z Jeleniej Góry.

Ponadto znajdowało się tu rozbudowane zaplecze do obsługi parowozów, dwie wieże ciśnień, dwie stacyjne nastawnie oraz dwie bocznice kolejowe. Jedna do przędzalni Kramsta & Söhne, druga wąskotorowa dla zakładów chemicznych Silesia oraz cegielni.

W latach 1931 - 1945 stacja nosiła nazwę Merzdorf im Riesengebirge (Marciszów w Górach Olbrzymich jak wcześniej nazywano Karkonosze) I choć faktycznie do Karkonoszy jest stąd jeszcze kawałek, to jednak związek z najwyższym pasmem Sudetów, zdaniem przedwojennych geografów wart był podkreślenia. Zresztą Karkonosze są już stąd bardzo bobrze widoczne. A dojechać z Marciszowa można było w zasadzie w dowolne miejsce całych Sudetów Środkowych.

W 1995 roku zamknięto ruch pasażerski na linii do Bolkowa (linia do Malczyc) i Jerzmanic Zdroju (linia do Złotoryi), w krótkim czasie zawieszono też przewozy towarowe, a torowisko zostało rozkradzione. W 2008 roku odbudowano tory do stacji Wojcieszów Górny, ale linia ta pełni rolę tylko linii towarowej. W roku 2002 zawieszono połączenia z Marciszowa do Lubawki obecnie linia znajduje się w stanie daleko posuniętego rozkładu. Można uznać, że w tym czasie stacja Marciszów utraciła status węzła kolejowego.

Dworzec kolejowy w Marciszowie - Dawny węzeł Śląskiej Kolei Górskiej

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do