
Dworzec kolejowy Wałbrzych Główny jest jednym z najistotniejszych punktów komunikacyjnych Dolnego Śląska. To duża stacja węzłowa o charakterze towarowym. Jest największą tego typu stacją górską.
Dworzec kolejowy Wałbrzych Główny został otwarty w 1867 roku jako część linii kolejowej łączącej Świebodzice z Wałbrzychem i dalej z Jelenią Górą i Lubaniem. Pierwotnie nosił nazwę Dittersbach. W ciągu swojej historii stacja zmieniała nazwę kilkukrotnie: najpierw na Waldenburg Dittersbach, po wojnie na krótko na Borowieck (pierwsza powojenna nazwa Wałbrzycha), następnie 27 sierpnia 1945 roku na Wałbrzych Dzietrzychów, później 6 września 1947 roku na Wałbrzych Ogorzelec, a od 1948 roku funkcjonuje pod obecną nazwą Wałbrzych Główny.
Elewacja budynku dworca charakteryzuje się bogatym detalem architektonicznym, obejmującym obramienia okienne i drzwiowe, płyciny, gzymsy oraz rozety. W latach 1898 - 1904 dworzec przeszedł gruntowną przebudowę, którą kierował mistrz budowlany Schenkert z wrocławskiej dyrekcji kolei pruskich.
Dworzec kolejowy Wałbrzych Główny, położony na wysokości 500 m n.p.m., pełni kluczową rolę w regionalnym systemie transportowym, zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Swoją nazwę „Główny” zawdzięcza właśnie szerokim funkcjom w ruchu towarowym, a także historycznemu znaczeniu węzła komunikacyjnego, mimo że znajduje się na obrzeżach miejscowości, w dzielnicy Podgórze. Od samego początku pełnił ważne funkcje w obsłudze ruchu towarowego, szczególnie w kontekście przemysłu węglowego i tekstylnego, które dominowały w regionie.
Przez dworzec biegną dwie ważne linie kolejowe:
Linia kolejowa nr 274 (Wrocław – Zgorzelec): Jest to jedna z głównych linii kolejowych na Dolnym Śląsku, łącząca Wrocław z granicą polsko-niemiecką w Zgorzelcu. Trasa ta ma duże znaczenie zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego, umożliwiając efektywne połączenia międzyregionalne oraz międzynarodowe.
Linia kolejowa nr 286 (Kłodzko – Wałbrzych): Ta linia kolejowa jest kluczowym połączeniem między Kłodzkiem a Wałbrzychem, przebiegającym przez malownicze tereny Dolnego Śląska. Linia ta jest szczególnie ważna dla turystów odwiedzających region, jak również dla mieszkańców przemieszczających się między tymi dwoma miastami.
Wałbrzych Główny posiada kilka grup torowych. Grupa torów pasażerskich obejmuje 6 torów z krawędziami peronowymi, z czego 2 okalają budynek dworca, a 4 znajdują się przy peronach wyspowych. Obecnie w ruchu pasażerskim wykorzystywane są jedynie 3 krawędzie peronowe, znajdujące się przy peronach 1 i 2.
W roku 1902 w związku z natężeniem ruchu rozpoczęto tu budowę dużej lokomotywowni. Miała typowy układ wachlarzowy, co oznacza, że stanowiska postojowe były rozmieszczone promieniście wokół centralnie umieszczonej obrotnicy. Taki układ umożliwiał łatwe przemieszczanie lokomotyw między torami, co było niezbędne dla ich efektywnej obsługi. Obiekt był wyposażony w aż 31 stanowisk dla parowozów co było imponującą liczbą.
Modernizacja dworca i jego otoczenia rozpoczęła się w 2019 trwała nieco ponad półtora roku. Była ona realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej pochodzący z 1867 roku obiekt odzyskał historyczne piękno. Renowacji poddano ceglaną elewację wraz z detalami architektonicznymi. Po oczyszczeniu cegły odkryto na niej geometryczne wzory wykonane z ciemnozielonej szkliwionej cegły. Uwagę zwracają również grafitowe kolumny zlokalizowane przy wejściach głównych oraz pomiędzy niektórymi oknami, a także odtworzona na wzór oryginalnej ciemnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa. Całość uzyskanego efektu estetycznego podkreśla nowa iluminacja dworca.
Dworzec kolejowy Wałbrzych Główny - Perełka Śląskiej Kolei Górskiej
Wybierasz się w Karkonosze? Poniżej mapa atrakcji turystycznych w regionie. Kilkaset atrakcji w jednym miejscu. Kliknij w prawy górny róg na mapie aby otworzyć
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie