
Szlak kolejowy pomiędzy Jelenią Górą i Wałbrzychem przez kilkanaście kilometrów wiedzie wzdłuż rzeki Bóbr i jej dopływów, dlatego występuje tu największa ilość ciekawych obiektów mostowych.
Poniżej Panorama 360. Można oddalać, przybliżać i obracać się dookoła, w górę i w dół. Miłego oglądania ( niektóre panoramy potrzebują kilku sekund aby się prawidłowo wgrać)
W Janowicach Wielkich na niewielkiej długości linii kolejowej zbudowano w latach 1865-1867 trzy wielkie mosty kolejowe: dwa kamienne, wieloprzęsłowe oraz jeden o dwóch przęsłach kratowych ze stali.
Jednym z najbardziej atrakcyjnych obiektów tego fragmentu linii kolejowej jest granitowy most sklepiony o czterech przęsłach. Most stoi w dolnej części wsi (na 114,2 km linii). Ma blisko 92 metry długości i 19,5 metra wysokości. Oprócz czterech przęseł utrzymujących konstrukcję nad rzeką, wbudowano tu tzw. piąte przęsło z tunelem nad drogą. Pełni ono jednocześnie funkcję zachodniego przyczółku.
Masywna i przysadzista bryła obiektu ozdobiona została kamienną balustradą. Wszystkie przęsła zbudowane są na pełnych łukach. Filary osadzone w dnie rzeki wyposażono w półokrągłe izbice, zabezpieczające przed naporem lodu, o dwumetrowej wysokości. Do budowy mostu użyto dokładnie obrobionych ciosów granitowych. Most pozbawiony jest wyszukanych architektonicznych detali zdobniczych. Jedynie w osi filarów, na wysokości sklepienia znajdują okrągłe otwory przelotowe, zakryte blachą.
Dzięki temu most sprawia wrażenie niezwykle masywnego a na tle otwartego górskiego krajobrazu prezentuje się bardzo okazale.
Most oddano do użytku w listopadzie 1866 roku. Koszt budowy wyniósł 77,5 tysiąca talarów.
Granitowy wiadukt w Janowicach Wielkich - Śląska Kolej Górska
Foto - Jerzy Myrna
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie