
Kolej Leśna w Bad Musaku (Mużaków) to ostatnia zachowana prawdziwa kolejka leśna na terenie Niemiec.
Wycieczka Koleją Leśną w Bad Muskau to nie lada gratka nie tylko dla pasjonatów kolejnictwa ale dla wszystkich, którzy doceniają piękne krajobrazy i ciekawe przyrodniczo i historycznie miejsca.
Od przeszło 120 lat wagoniki kolejki leśnej przemierzają leśne zakątki pomiędzy Weißwasser (Biała Woda) i Bad Muskau (Mużaków) oraz Kromlau. Jej istnienie zawdzięczamy hrabiemu Hermannowi Graf von Arnim, który 1883 kupił majątek mużakowski z Białą Wodą i Bad Muskau. Był on zwolennikiem rozwoju przemysłu w regionie, w związku z czym, dla jego efektywnej obsługi, połączył lokalne zakłady koleją wąskotorową o rozstawie szyn 600 mm, która pierwotnie nosiła nazwę Graflich von Arnimsche Kleinbahn. Początkowo była to trakcja konna jednak pierwsze dwie lokomotywy parowe zakupiono już w 1895 roku. Na przełomie wieków sieć torów rozrosła się do około 50 km.
Pierwsza linia połączyła w 1895 kopalnię węgla brunatnego Caroline I koło Krauschwitz z platformą przeładunkową na obrzeżach Mużakow. Wraz ze wzrostem liczby przedsiębiorstw w regionie, usługi transportowe rozwijały się dynamicznie. Zakupiono wówczas znaczną liczbę parowozów i powiększono flotę wagonową, kupując je lub budując we własnym warsztacie. Największe przewozy zanotowano w 1940 (przemysł pracował wówczas intensywnie na wojenne potrzeby.
Kolejki leśne basują na technologii kolei polowych, dla tego szerokość toru najczęściej wynosi 600 mm. Oprócz tego oznaczają się one bardzo uproszczoną konstrukcją oraz typowymi dla nich kolebami; często eksploatowano je do transportu surowców jak np. do przewożenia gliny, węgla , torfu lub materiałów budowlanych. Służyły one również do wywozu drewna z lasów jak i w przypadku tutejszej kolejki. W momencie jej przyjęcia przez Deutsche Reichsbahn kolejka leśna stała się kręgosłupem całego przewozu towarowego regionu.
Wraz z zamknięciem kopalni Frieden w 1969 kolej leśna straciła swoje podstawowe źródło utrzymania. Jednak lokalne przedsiębiorstwa nadal potrzebowały węgla brunatnego, w związku z czym był on przywożony linią normalnotorową do Mużakowa, a stamtąd rozwożone koleją leśną do poszczególnych odbiorców. Już na początku lat 70. XX wieku planowano zamknięcie sieci. Krok ten odwlekał jednak niedostatek sieci drogowej w regionie. Otwarto nawet w tych latach nową linię do kopalni gliny i cegielni w Mühlrose. Ostatni nowy odcinek oddano do użytku w 1966. Kolej działała do 1991, kiedy to cegielnia Mühlrose zaprzestała produkcji. Od lat 70. XX wieku liczba klientów kolei stopniowo malała. Część linii została zdemontowana, a tabor częściowo rozprzedany. Oficjalne całkowite zaprzestanie działalności nastąpiło w marcu 1978.
Po upadku NRD postanowiono reaktywować kolejkę na potrzeby turystyczne. W 1992 roku odbudowano czterokilometrowy odcinek do Kromlau, którym turyści mogą dotrzeć do największego w Niemczech parku różaneczników i azalii.
W 1995 roku uruchomiono siedmiokilometrowy odcinek do Bad Musaku gdzie na turystów czeka przepiękny zamek i Park Mużakowski.
Dziś Mużakowska Leśna Kolej to kolej o rozstawie 600 mm z najdłuższą siecią w Niemczech. Wycieczka do Bad Muskau i Kromlau może być ciekawym uzupełnieniem pobytu w Karkonoszach i pomysłem na jednodniową wycieczkę po regionie. Zachęcamy do podróży pociągami na podstawie biletów Euro Nysa.
EURO-NYSA-TICKET to wyjątkowa oferta biletów całodziennych Związku Transportowego Górnych Łużyc i Dolnego Śląska (ZVON) , uprawniających do nieograniczonej liczby przejazdów na pograniczu polsko-czesko-niemieckim. Bilet dla jednej osoby kosztuje jedyne 40 zł, natomiast bilet grupowy dla maksymalnie pięciu osób – 100 zł. Dzieci w wieku do 6 lat są przewożone nieodpłatnie na podstawie biletu osoby dorosłej. Osoby chcące podróżować z rowerem do biletu EURO-NYSA-TICKET mogą nabyć bilet na przewóz roweru w cenie 10 zł.
Koleje Dolnośląskie S.A. rozszerzyły ofertę EURO-NYSA-TICKET o bilety ważne trzy dni. Bilet trzydniowy dla jednej osoby w cenie 100 zł, natomiast bilet trzydniowy dla grupy maksymalnie pięciu osób – 200 zł.
Wprowadzono także nieodpłatne przejazdy dzieci w wieku od 6 do 15 lat – na każdy 1 bilet EURO-NYSA-TICKET nieodpłatny przewóz dwojga dzieci ze wskazanej grupy wiekowej.
Z Jeleniej Góry jedziemy bezpośrednim pociągiem Kolei Dolnośląskich do Görlitz, tam przesiadamy się na pociąg kolei niemieckich ODEG jadący do Cotbus (my wysiadamy w Weißwasser). Z dworca kolejowego do stacji kolejki leśnej jest około 15 minut spaceru.
Przykładowy rozkład jazdy:
Jelenia Góra - ODJAZD: 07:45 - Görlitz - PRZYJAZD: 09:27
Görlitz - ODJAZD: 09:43 - Weißwasser(Oberlausitz) - PRZYJAZD: 10:19
rozkład jazdy kolejki wąskotorowej dostepny jest tutaj
Ostatni powrót :
Weißwasser(Oberlausitz) - ODJAZD: 18:35 - Görlitz - PRZYJAZD: 19:14
Görlitz - ODJAZD: 19:39 Do: Jelenia Góra - PRZYJAZD: 21:18
Mużakowska Kolejka Leśna
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie