
Patrząc dziś na dość żałosne ruiny dawnej stacji kolejowej Stare Rochowice, aż trudno uwierzyć, że przed stu laty był to ważny punkt przeładunkowy oraz popularna stacja pasażerska na linii Malczyce - Strzegom - Marciszów.
Budynek stacji znajdziemy na północnym skraju wsi. Linia kolejowa aby w ogóle objąć swym zasięgiem Stare Rochowice, została tu poprowadzona dość obszernym łukiem po obu brzegach Nysy Szalonej. Nieco okrężny charakter wytrasowania linii podyktowany był względami gospodarczymi.
Bowiem właśnie do Starych Rochowic doprowadzono napowietrzną kolejkę górniczą o długości 6 kilometrów z kamieniołomu Sobocin w Mysłowie. I to Stare Rochowice wytypowane na miejsce przeładunku urobku kamieni wapiennych na wagony kolejowe.
Stację w Starych Rochowicach (Alt-Röhrsdorf), oddano do użytku 1 grudnia 1890 roku, ale tylko dla ruchu towarowego. Do 1 sierpnia 1899 była stacją końcową linii Malczyce/Strzegom - Bolków. Wówczas to bowiem otwarto dla ruchu pasażerskiego końcowy fragment linii z Bolkowa do Marciszowa przez Stare Rochowice, Porębę Górską i Domanów.
Chodziło wówczas o połączenie ze Śląską Koleją Górską i uzyskanie alternatywnej trasy dla pociągów pospiesznych z Wrocławia w stronę Karkonoszy z ominięciem wałbrzyskich pętli. Linia kolejowa została tu wytrasowana wschodnim grzbietem Gór Kaczawskich. Ta malownicza krajobrazowo trasa miała typowo górski charakter - stacja w Starych Rochowicach jest położona na wysokości 375 m n.p.m.
Stacja posiadała ceglany budynek dworca wraz z przylegającym magazynem i nastawnią, szalety, budynek mieszkalny i gospodarczy, 2 perony i plac ładunkowy z wagą wozową. W skład układu torowego wchodził tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Dodatkowo 4 tory bocznicy Zakładów Wapiennych wraz z rampą, wagą wagonową i stacją przeładunkową do załadunku wapna. Górnicza kolejka napowietrzna był jeszcze wykorzystywana na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Dziś praktycznie nie ma po niej śladu jeśli nie liczyć betonowych fundamentów separatorów.
W latach 80. zlikwidowano wszystkie tory dodatkowe a stację zdegradowano do funkcji przystanku. Linię kolejową zamknięto dla ruchu pasażerskiego w 1996 roku. Przystanek z kolejowej ewidencji usunięto w 1999 roku po zlikwidowaniu ruchu towarowego. Budynek stacyjny jest opuszczony i podlega ciągłej dewastacji. W dolnej części była kiedyś kasa biletowa i poczekalnia. Z jednej strony okna są zamurowane, od strony dawnego peronu, przez wybite szyby można zajrzeć do środka. Piętro, to była część mieszkalna. Kiedyś mieszkali tu pracownicy kolei.
Opuszczona stacja kolejowa w Starych Rochowicach
Wybierasz się w Karkonosze? Poniżej mapa atrakcji turystycznych w regionie. Kliknij w prawy górny róg na mapie aby otworzyć
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Kilka lat temu było na sprzedaż. Nawet oglądałam… piękna ta stacja.