Reklama

Opuszczona stacja kolejowa Pławna Średnia zamieni się w świetlicę wiejską

14/05/2022 21:05

Opuszczony i niszczejący od lat budynek stacji kolejowej Pławna Średnia przy dawno zlikwidowanej linii z Gryfowa do Lwówka Śląskiego zostanie świetlicą wiejską.

Budynek stacji kolejowej w Lubomierzu został oddany do użytku w październiku 1885 roku wraz z oddaniem do użytku linii kolejowej z Gryfowa do Lwówka Śląskiego. Linia ta była pierwszym uruchomionym fragmentem linii Legnica - Pobiedna.

Jej budowę rozpoczęto w ramach rekompensaty za zlikwidowanie garnizonu wojskowego w Lwówku Śląskim, aby choć w części zadość uczynić stratom jakie z tego tytułu ponieśli okoliczni kupcy. Stacja znajdowała się pomiędzy Pławną Górną i Pławną Dolną (dworzec pod nr 18). Nie istnieje miejscowość o nazwie Pławna Średnia, ale jakoś stację trzeba było nazwać w tej rozciągniętej wiosce. Do dziś na froncie budynku przebija się stary niemiecki napis Mittel Schmottseiffen.

Pierwotnie planowano jej budowę jeszcze w październiku 1874 r.  jako odcinka trasy Legnica - Złotoryja - Lwówek - Frydlant - Zittau. Budowę linii umożliwiła ustawa z 9 marca 1880 o budowie kolei drugorzędnych. W dokumentach wykonawczych z 1881 zapisano zarówno linię Mirsk - Gryfów - Lwówek, jak i Legnica - Złotoryja.  Pierwszy odcinek tej linii przechodził przez Pławną i łączył Lwówek Śląski z Gryfowem Śląskim. Otwarto go 15 października 1885. Pławna Średnia była największą stacją we wsi, bowiem w jej górnej i dolnej części uruchomiono jedynie niewielkie przystanki.

Budynek stacji wyróżniał się ciekawym, kamiennym licowaniem z XIX w. Stacja posiadała aż 4 tory (główny, dwa postojowe i żeberko do widocznego magazynu). Odbywało się tu krzyżowanie pociągów. Do dziś zachowały się jeszcze urządzenia do sterowania ruchem pozostałe po rozebranej już nastawni.

Stacja Pławna Średnia była czynna do końca ruchu pociągów. W ostatnim rozkładzie jazdy z pociągami na odcinku Lwówek Śląski - Gryfów Śląski krzyżowały się tu po szóstej rano pociągi Jelenia Góra - Świeradów Zdrój oraz Świeradów Zdrój - Jelenia Góra. I tak samo było całe lata wstecz. Dodatkowo w latach 50. krzyżowały się tu przedpołudniowe pociągi Legnica - Świeradów Zdrój i Świeradów Zdrój - Legnica.

Po 1945 cała infrastruktura kolejowa na stacji przeszła w zarząd PKP.  Już po pięciu latach eksploatacji podjęto pierwsze prób likwidacji połączeń kolejowych przez Lubomierz. W listopadzie 1950 zlikwidowano połączenie kolejowe do Świeradowa Zdroju.

Z tego powodu Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Lwówku Śląskim zwróciło się do DOKP we Wrocławiu o wznowienie ruchu, co ostatecznie udało się osiągnąć. Do końca lat 70. XX wieku, kursowało tu pięć par pociągów skomunikowanych Legnicą, Jelenią Górą i Świeradowem. Połączenia cieszyły się zainteresowaniem mimo średniej prędkości na trasie ledwie 25 km/h.

Lata 80. to już redukcja połączeń do 3 par i dalszy spadek prędkości eksploatacyjnej poniżej 20 km/h. Słabe wówczas skomunikowanie i długi czas przejazdu sprawił spadek liczby pasażerów co stało się podstawą do wygaszenia linii. W 1983 przez Pławną przejechał ostatni pociąg osobowy. Pociągi towarowe jeździły tu jeszcze sporadycznie do 1992 roku. W 1996 zlikwidowano odcinek Lwówek Śląski – Lubomierz demontując torowisko. W 2009 roku poprowadzono śladem starego torowiska, ścieżkę rowerową z Lwówka do Pławnej.

Z czasem budynek dworca w Pławnej przejęły władze Gminy Lubomierz, które już od kilku lat zabiegały z różnych źródeł o środki na przeprowadzenie niezbędnych remontów i nadanie pięknemu obiektowi nowej, społecznej funkcji. Wieloletnie starania wreszcie przyniosły efekt. W 2021 roku burmistrzowi Lubomierza udało się pozyskać dofinansowanie na przeprowadzenie niezbędnych remontów. Zakres robót jest bardzo obszerny. Zadanie dotyczy przebudowy wraz z rozbudową byłego dworca kolejowego w Pławnej w celu przystosowania obiektu na świetlicę wiejską. Budynek dawnego dworca, w centralnej części dwukondygnacyjny z poddaszem, z dwoma skrzydłami bocznymi. Skrzydła boczne przeznaczone są do przebudowy i zaadaptowania na pomieszczenia świetlicy wiejskiej, zaś część centralna będzie mieścić strefę wejściową, sanitariaty i pomieszczenia pomocnicze.” – informują władze Lubomierza.

Opuszczona stacja kolejowa Pławna Średnia zamieni się w świetlicę wiejską

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do