
Tłum turystów i mieszkańców zgromadzony na dworcu w Szklarskiej Porębie Górnej czekał dziś na przyjazdy specjalnego pociągu turystycznego z czeskiego Kořenova prowadzonego przez zabytkową lokomotywę parową.
To prawdziwe święto dla wszystkich miłośników kolei. Z okazji 120. rocznicy uruchomienia linii kolejowej Kořenov – Harrachov – Szklarska Poręba Górna, na trasę wyruszył zabytkowy pociąg specjalny.
Zabytkowy parowóz wypuszczający kłęby pary i dymu, konduktorzy w eleganckich strojach retro sprzedający kartonowe bilety, już niemal zapomniane dźwięki lokomotywy, gwizdków na odjazd pociągu. Do tego jeszcze wspaniałe widoki za oknem, piękna pogoda, To wszystko okraszone historią kolei, robiło niesamowite wrażenie.
Towarzystwo Kolejowe z Tanvaldu podobne festyny organizuje kilka razy w roku. Dziś największą atrakcją był oczywiście pociąg retro jeżdżący na trasie Kořenov - Szklarska Poręba Górna. Buchający kłębami pary i dymu parowóz cieszył się olbrzymim zainteresowaniem wszystkich spragnionych żywej historii, którą można nie tylko zobaczyć ale też dotknąć.
Skład retro prowadziła lokomotywa parowa serii 464. Ta unikalna maszyna została wyprodukowana jako drugi prototyp serii szybkich lokomotyw w 1956 roku w zakładach V. I. Lenina (Škodovy závody Plzeň), i była również ostatnim typem lokomotywy parowej dla ČSD (Czechosłowackich Kolei). Wówczas już rozpoczęła się seryjna produkcja lokomotyw elektrycznych i silnikowych, a zatem pomimo zainteresowania ČSD dalszymi dostawami, produkcja seryjna parowozu nie została rozpoczęta, mimo, że był on najdoskonalszy konstrukcyjnie. Dzięki zielonej farbie lokomotywa zyskała przydomek "Rosnička" (żaba nadrzewna). Służbę rozpoczęła w Jihlavie, pod koniec lat 60. przeniosła się do zajezdni w Brnie, a w 1972 po raz ostatni przeprowadziła się do Ołomuńca. Dziś jest własnością Narodowego Muzeum Techniki.
Natomiast na trasie z Korenova do Tanvaldu pociąg retro prowadziła unikatowa spalinowa lokomotywa zębata. Izersko-karkonoska linia kolejowa Tanvald – Kořenov jest najbardziej stromą i jedyną koleją zębatą o normalnym rozstawie torów w Czechach. Dzięki zębatemu systemowi Abta pociągi na odcinku niespełna 7 kilometrów pomiędzy Tanvaldem (466 m n.p.m.) i Kořenovem (701 m n.p.m.) pokonywały różnicę wysokości wynoszącą 235 metrów! Listwy zębate umieszczone w torowisku znajdują się na trzech najbardziej stromych odcinkach o łącznej długości 4,4 km.
Budowę tej górskiej linii rozpoczęto latem 1902 roku. Konieczne było m.in. wydrążenie 4 tuneli, wielu skalnych wąwozów oraz kilku mostów. Z Kořenova linia wychodzi na Izerski wiadukt o wysokości 25 m, i dalej tunelem dociera do Harrachova, skąd przez przełęcz Novosvětský průsmyk (886 m n.p.m.) wiedzie już do Szklarskiej Poręby. Z trasy roztacza się wiele widoków na Góry Izerskie i Karkonosze.
Równie dobrze, jak pasażerowie pociągów retro, bawili się ludzie na dworcowym 4 peronie w Szklarskiej Porębie Górnej oraz na stacji w Kořenovie, gdzie odbywają się głównie obchody 120 lecia kolei. Pamiątkowym sesjom fotograficznym nie było końca. Jutro druga część imprezy. Pociąg ponownie przyjedzie do Szklarskiej Poręby.
PROGRAM
Stacja Kořenov
(główne miejsce obchodów)
1. Parowozownia
• wystawa malarstwa kolejowego Martina Přikryla — MatysArt
• stragany z regionalnymi produktami
• jazda drezyną ręczną na torze nr 11
• wystawa pociągów na torze nr 9
• 1215-1245 zdjęcia lokomotyw 464.202 i T426.003 przy parowozowni (tylko 2 lipca)
• 14 kapela H!T! (tylko 2 lipca)
• 20 wieczorne fotografowanie przy parowozowni (za opłatą, tylko 2 lipca)
• 1130 kapela Dixieland (tylko 3 lipca)
• 1215-1245 spotkanie cesarzów Austro-Węgierskiego i Pruskiego — uroczyste otwarcie trasy (tylko 3 lipca)
2. Dworzec
• Muzeum Kolei Zębatej
• teatr dla dzieci sali projekcyjnej
3. Peron przed dworcem
• stragany
• sprzedaż pamiątek
• stragan Kolei Czeskich
• gastronomia
4. Tor nr 6
• wagon restauracyjny JLV (tylko 2 lipca)
• wystawa oldmobili
5. plac przed dworcem
• stanowisko zabytkowych autobusów
Stacja Szklarska Poręba-Górna
Sobota i niedziela na dworcu kolejowym Szklarska Poręba-Górna w pomieszczenia Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Aktywności Lokalnej – 4 Peron, pasażerowie zobaczą trzy wystawy:
• plenerowa historia kolei i dworca w Szklarskiej Porębie
• na sali wystawienniczej 4 Peronu – POŁĄCZENIA, rzeźba artystów z Akademii Sztuk Pięknych
• na sali konferencyjnej — Międzynarodowy Salon Fotografii pod patronatem FIAP
W sobotę i niedzielę kursy zabytkowego pociągu z parowozem Kořenov→Szklarska Poręba-Górna:
• 1012-1053
• 1312-1353
• 1525-1606
oraz Szklarska Poręba-Górna→Kořenov
• 1100-1143
• 1400-1443
• 1615-1647.
3 lipca
Na stacji Szklarska Poręba-Górna pasażerów retro-pociągów witać będzie kapela z Gryfowa w towarzystwie grupy retro.
foto: Jerzy Myrna
Sentymentalna podróż. Pociąg retro w Szklarskiej Porębie
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie