
Niedziela (3. lipca) była drugim dniem sentymentalnych obchodów 120. rocznicy uruchomienia połączenia kolejowego pomiędzy Kořenovem i Szklarską Porębą.
Karkonosko - Izerska linia kolejowa Harrachov – Kořenov – Tanvald, jest najbardziej stromą i jedyną normalnotorową koleją zębatą w Czechach. Zapewnia też bezpośrednie połączenie ze Szklarską Porębą.
Budowę tej górskiej linii rozpoczęto 30 czerwca 1902 roku. Na krótkim 7 kilometrowym odcinku konieczne było wydrążenie 4 tuneli o łącznej długości 1413 metrów. Największe wrażenie budzi ten w Kořenovie, wykuty w twardej granitowej skale. Jest najdłuższy, ma 923 metry długości.
Kolej izerska jest fragmentem linii kolejowej łączącej Jelenią Górę, przez Szklarską Porębę, Harrachov z w Republice Czeskiej. Zbudowana w 1902 roku dożyła w tym roku 115 lat. Budowa odcinka z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby i dalej do granicy z Austrią, trwała 14 lat. Najwięcej wysiłku kosztował budowniczych odcinek od Piechowic w górę, gdzie musiano usypać kilka kilometrów sztucznych nasypów, przebijać wąwozy i tunele w skalnych ścianach, spinać mostami brzegi górskich potoków. Było to potężne dzieło budowlane: 30 przejazdów drogowych, 60 przepustów i małych mostów. W Jakuszycach trzeba było przekopać torfowiska, przemieszczono ponad 1 mln m3 ziemi, zanim tory można było ułożyć na twardym gruncie. Prace były prowadzone równocześnie z dwóch kierunków, jednak na odcinku austriackim spowolnił je wypadek, kiedy z mostu na Izerze runęła 89 tonowa mostownica. Połączenie Jeleniej Góry ze Szklarską Porębą i dalej z granicą z Austrią (Czechy odzyskały niepodległość w 1918) było na początku XX wieku, ostatnią inwestycją Królewskich Kolei Żelaznych w Kotlinie Jeleniogórskiej.
Droga żelazna w zasadniczy sposób przyczyniła się do rozwoju ruchu turystycznego w Karkonoszach, mimo, że linia do Szklarskiej Poręby nie powstała jedynie z myślą o turystach. Ważniejszymi klientami ówczesnych przewoźników były tartaki i huty szkła. Składy pociągów zwykle były mieszane, zawierały wagony osobowe i towarowe. Po kilku tygodniach linię przedłużono do Czech. Umożliwiło to połączenie kolejowe przemysłowych rejonów Liberca i Jablonca nad Nysą z Jelenią Górą. Od tej chwili częstym towarem był wysokiej jakości węgiel ze Śląska, przywożony dla potrzeb przedsiębiorców. Na linii z Kořenowa do Tanwaldu wybudowano 4 tunele o łącznej długości 1413 metrów, oraz założono odcinek kolei zębatej, ponieważ nachylenie stoku dochodzi tam do 58%. Co ciekawe, nie było jednak wówczas dużego zainteresowania wycieczkami na czeską stronę. Pociągi osobowe w większości kończyły swój bieg na stacji Szklarska Poręba Huta. Tylko niektóre z nich jechały ku przejściu granicznemu z Czechami w Polaun - obecnie Korenov.
Impreza z okazji 120. lecia uruchomienia tej niezwykle malowniczej linii przyciągnęła tłumy turystów oraz mieszkańców okolicznych miejscowości.
Niedziela (3.lipca) była drugim dniem świętowania w stylu retro. W okolicznościowych przejazdach wzięli również udział cesarz austriacko-węgierski i cesarz niemiecki. Przez cały czas przygotowany był bogaty program dla rodzin z dziećmi.
Rekord padł w konsumpcji vratislavickiego piwa, które od dawna wspiera Zubaczkę oraz specjalną edycję butelkową z etykietą 120. rocznica Zubaczki i całej kolei Tanvald - Kořenov - Szklarska Poręba.
Mamy piękny słoneczny weekend. I mieliśmy kapitalne wydarzenie wraz z Czechami a dotyczące przyjazdy do Szklarskiej Poręby i do Korenova lokomotywy(120-lecie kolei zębatej)Retro. Wielkie zainteresowanie mieszkańców Naszego Miasta a szczególnie Naszych Sympatyków Retro:). Wszystkim serdecznie dziękuje za udział i uatrakcyjnienie owego Święta swoją obecnością .Jesteście kochani, niezastąpieni.Wkrótce kolejne atrakcje w Naszym Mieście na które już dzisiaj zapraszam. - nie krył satysfakcji z udanego święta burmistrz Szklarskiej Poręby Mirosław Graf
foto w galerii: Jindřich Berounský
video: Paweł Klucznik
Sentymentalna podróż. Pociąg retro w Szklarskiej Porębie część II
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie