Reklama

Stacja kolejowa w Łomnicy. Wkrótce znów pojadą tu pociągi.

18/01/2023 00:33

Pierwszy pociąg na trasie Jelenia Góra - Kowary, przejechał przez Łomnicę 15 maja 1882 roku. Odcinek linii kolejowej do Mysłakowic był pierwszym wybudowanym na koszt państwa pruskiego.

Przystanek osobowy, a dawniej stacja Łomnica to jeden z trzech obiektów kolejowych w miejscowości. Niewielki piętrowy budynek o sześciokątnym kształcie, pełnił jednocześnie funkcję mieszkania dla zawiadowcy.  Wraz z rozwojem ruchu kolejowego a zwłaszcza po 1 lipca 1895 roku, kiedy ruszyły prywatne pociągi do Karpacza, zwiększył się też ruch na stacji w Łomnicy. Uruchomiono wówczas mijankę.

W budynku zwracają uwagę bardzo duże parterowe okna. Stacja była wyposażona w dwa jednokrawędziowe perony. Przy drugim peronie (tym bliżej budynku dworca) tor został rozebrany już bardzo dawno temu. Na wjazdach stały semafory kształtowe. W 1932 roku linie zelektryfikowano prądem zmiennym o napięciu 16 kV i częstotliwości 16,6 Hz.

5 marca 1986 roku, podjęto decyzję o wstrzymaniu ruchu między Mysłakowicami i Kamienną Górą. Linia do Karpacza przetrwała 14 lat dłużej. Ostatni rozkładowy pociąg przez Mysłakowice do Karpacza dojechał 2 kwietnia 2000 roku. Ostatecznie ruch został zamknięty w 2005 dla pociągów pasażerskich, a w 2007 dla pociągów towarowych. Budynki stacyjne (dworzec, magazyn, pozostałe budynki gospodarcze) zostały zamienione na mieszkania i ogrodzone. 

Historia zatoczyła jednak koło i wkrótce pociągi znów pojadą przez Łomnicę. Rewitalizacja linii kolejowej łączącej Kowary z Jelenią Górę oraz Karpacz z miejscowością Mysłakowice ma potrwać dwa lata i będzie podzielona na etapy. Jest to kolejna inwestycja samorządu województwa dolnośląskiego, mająca na celu przywrócenie ruchu na nieczynnych dziś trasach kolejowych w regionie. Samorząd Dolnego Śląska planuje, że rewitalizację tego odcinka uda się zakończyć we wrześniu 2023 roku.

Stacja kolejowa w Łomnicy. Wkrótce znów pojadą tu pociągi.

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2023-01-18 20:08:41

    Daleko od wsi...bez sensu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kulejarz - niezalogowany 2023-01-18 20:21:31

    Tragedia, to jest tragedia. Jakiś bezczelny człowiek, nieuk nie znający się na kolei zaprojektował remont tego odcinka tak że ten pociąg NIE! będzie się zatrzymywał. Ten pociąg z Jeleniej Góry do Mysłakowic pojedzie niczym pociąg widmo, tranzytem przez tereny zabudowane tylko raz się zatrzymując. Przecież jest to SKANDAL! na całą Polskę. Wydać grube miliony gdzie tory na tym odcinku są poprowadzone 909% przez tereny zabudowane i co z tego jak tam gdzie kiedyś były przystanki je wszystkie polikwidowano. Przecież to się do sądu nadaje. Zapamiętajcie tego pana projektanta. Kazimierz Mularczyk Specjalista do spraw kolejowych. To ten pan zaprojektował ten bubel i powinien za ten skandal być wyrzucony ze swojej pracy, bo się ewidentnie do tego NIE! nadaje. Pomimo ze jestem miłośnikiem kolei powiem wam że obecnie są to pieniądze wyrzucone w błoto przez nieudaczników którzy pracują tam na kolei.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    radziu - niezalogowany 2023-01-19 15:06:47

    fajnie ze w mysalkowicach sie zatrzyma.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    DuchGór 2023-01-20 11:01:21

    Cieszę się że pociąg będzie jeździł znowu do Karpacza ale zgadzam się że przystanków będzie za mało. Łomnica Dolna powinna być koniecznie i być może jeszcze jeden między tymi Łomicami. Dodatkowo przystanek w Mysłakowicach na wysokości ulicy Żołnierza i na wysokości Urzędu Gminy na Szkolnej. Obecnie po zawieszeniu przez gminę kursów MZK w weekendy część ludzi z Łomicy będzie oglądać tylko przejeżdżające pociągi nie mogąc do nich wsiąść więc nic na tym nie skorzystają. Chyba nie o to chodzi.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    DuchGór 2023-01-20 17:17:36

    Warto jeszcze dodać że posterunek ruchu działał do 86 roku. Kiedy zaprzestano ruchu do Kamiennej Góry uznano że już nie będzie potrzebny i zdegradowano stację do przystanku osobowego . Zlikwidowano tor główny dodatkowy nr 2 służący do mijanki oraz tor nr 4 przy placu ładunkowym . Wtedy powstała też ta murowana wiata. Pamiętam że tor z placu ładunkowego miał skrajnik oraz był zabezpieczony wykolejnicą. Opuszczone w dół semafory kształtowe stały jeszcze na początku lat 90 kiedy zostały wycięte.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do