
Stację kolejową w Wojanowie zbudowano w 1867 roku. Co ciekawe wówczas to tutaj a nie z dworca w pobliskiej Jeleniej Górze rozpoczynano większość wycieczek w Karkonosze.
Projekt budowy dworca w Wojanowie wzorowano na budynku dworca w Rybnicy. Składa się również z trzech segmentów przy czym w przeciwieństwie do pierwowzoru to segment środkowy jest największy. Budynek zdaje się trochę przytłaczać swoja formą z uwagi porowate bloki granitowe z których został zbudowany. Wybudowany według schematu (zastosowanego również w Gryfowie), przysadzisty korpus dworca oraz bliźniacze foremne skrzydła nadają budowli zarówno prostoty jak i masywności.
Jedynie wykusz w centralnej części środkowego korpusu przełamuje monotonię architektoniczną. Szczyty dworca w Wojanowie opracowano analogicznie do dworców w Rybnicy i Gryfowie. Wschodnia absyda wydaje się być z kolei wzorowana na projekcie dworca w Lubaniu.
Dworzec jest dość daleko oddalony od centrum wsi. W zamierzeniu bowiem służyć miał również mieszkańcom pobliskiej Dąbrowicy. Pierwotnie to on, a nie Jelenia Góra była głównym punktem startowym dla wycieczek w Karkonosze. Stąd prowadziła najkrótsza droga do podnóża Karkonoszy, do doliny pałaców w Kotlinie Jeleniogórskiej.
Do roku 2002 od stacji odgałęziała się bocznica kolejowa do fabryki papieru w Dąbrowicy biegnąca północnym skrajem jeziora Bobrowickiego. Obecnie jest ona rozebrana.
Stacja kolejowa w Wojanowie. Dawny punkt wypadowy w Karkonosze.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie