
Roztoka, wieś w gminie Dobromierz, mogła się przed laty chwalić komfortową stacją kolejową jakiej nie miało, żadne okoliczne miasteczko.
Stacja kolejowa w Roztoce powstała w 1889 r, prawie rok przed tym jak dotarły tu pierwsze pociągi pasażerskie. Inicjatorem tego przedsięwzięcia był rezydujący w tutejszym pałacu, książę Bolko von Hochberg, który częściowo je sfinansował oraz przeznaczył własne grunty pod budowę. Od 1886 roku funkcjonowała tu krótka linia towarowa z Jawora (przez Borów), przeznaczona głównie do transportu kamienia i płodów rolnych.
W 1890 roku uruchomiono regularne połączenia na jednotorowej linii ze Strzegomia. W 1895 roku przedłużono linię ze Strzegomia do Malczyc, dla uzyskania połączenia z portem rzecznym na Odrze. Natomiast w 1899 roku linię przedłużono w drugą stronę do Bolkowa i Marciszowa, uzyskując tam połączenie ze Śląską Koleją Górską. Rozwój przemysłu na tym obszarze, a szczególnie wydobycie granitu zwiększył zapotrzebowanie na komunikację kolejową. Roztoka stała się stacją węzłową.
W 1912 roku stary budynek stacji wyburzono stawiając w tym miejscu nowy, duży budynek dworca, połączony z peronami pasażerskimi, dwoma podziemnymi przejściami. Zwiększono też układ torowy do dwóch torów głównych zasadniczych, dwóch głównych dodatkowych i dwóch bocznych z czego jeden był typowo ładunkowy, a drugi prowadził do rampy. Perony były zadaszone wiatami. W budynku dworca znalazło się miejsce na poczekalnię, okienko kasowe, szopę towarową z rampą oraz mieszkanie kolejarza. Był to okres tak wzmożonego ruchu, że na peronie codziennie stał sprzedawca, oferujący gorące kiełbaski lub słodkie przekąski.
12 kwietnia 1913 w Roztoce zatrzymał się pierwszy testowy pociąg pospieszny, który odcinki trasy ze Strzegomia do Marciszowa przez Roztokę i Bolków pokonywał z prędkością nawet 80 km/h.
Z kolei na linii Roztoka - Jawor - w obiegu również do Strzegomia, w okresie międzywojennym, wprowadzono tu do ruchu małe wagony motorowe z silnikami benzolowymi - będące protoplastami szynobusów.
W latach 1945-1947 stację nosiła wdzięczną nazwę : Roztok nad Nysą Szaloną. Wygaszanie połączeń rozpoczęło się w latach 90. XX wieku. Kasa biletowa została zlikwidowana w czerwcu 1992 roku. Stację dla czynności technicznych zamknięto pod koniec 1995 roku. Kursowanie pociągów na linii Marciszów - Strzegom zawieszono w 1996 roku. Wiaty na peronach wycięto w 2017.
W 2018 roku rozebrano też czterokilometrowy odcinek torowiska Roztoka - Borów.
Stacja widmo w Roztoce
Wybierasz się w Karkonosze? Poniżej mapa atrakcji turystycznych w regionie. Kliknij w prawy górny róg na mapie aby otworzyć
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie