
Tunel kolejowy pod Górą Czyżyk (425 m n.p.m) jest pierwszym z trzech na trasie z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Ma 187 metrów długości i znajduje się za przystankiem Pilchowice Zapora.
Czyżyk (Hartenberg) niewysokie, zalesione wzniesienie pomiędzy Strzyżowcem i Pilchowicami. Jest najdalej na zachód wysuniętym fragmentem Gór Kaczawskich. Jego boczne ramię kończy się pod Wleniem, gdzie pod siodłem oddzielającym Czyżyka od Góry Zamkowej przebiega najdłuższy tunel (320 metrów) Kolei Doliny Bobru.
Tunel pod Czyżykiem został zbudowany w 1907 roku i był jednym z pierwszych obiektów inżynieryjnych, które powstały na tej linii. Jak podaje Przemysław Dominias w książce : Koleje Regionu Kaczawskiego, tunel drążono tzw. metodą austriacką. Jej nazwa wywodzi się od alpejskich doświadczeń nabytych podczas budowy kolei wysokogórskich. Polegała ona na drążeniu kilku pierścieni równocześnie. Najpierw wykonywano sztolnię kierunkową, następnie już półkolistą sztolnię kalotową podtrzymującą sklepienie. Metodę można było stosować przy średniej twardości skał ale o dużym ciśnieniu górotworu. Charakteryzowała się stosunkowo szybkim tempem prac.
Pierwotnie tunel był zdobiony kamiennymi portalami na wlocie i wylocie, które zwieńczone zostały prostymi balustradami. Tuż nad wschodnim woltem do tunelu przebiega droga. Portale tunelu, zarówno wlotowy jak i wylotowy zostały wysadzone przez niemieckich saperów 8 maja 1945 roku. Zniszczono wówczas wszystkie trzy tunele na trasie Kolei Doliny Bobru. Co ciekawe były to jedyne tunele kolejowe regionie uszkodzone przez Niemców. Zniszczenia okazały się jednak niewielkie i już w 1946 roku zostały odbudowane. Portale jednak został odtworzone już bez zdobień.
Tunel ma prawie 6 metrów wysokości. Biegnie po lekkim łuku. Jego motyw został wykorzystany w grze komputerowej : Zaginięcie Ethana Cartera.
Tunel kolejowy pod Górą Czyżyk - Kolej Doliny Bobru
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
W 98 roku podróżując pociągiem z Lwówka do Jeleniej Góry właśnie w tym tunelu zepsuła się lokomotywa. Praktycznie cały pociąg stał godzinę w tunelu. Zdefektowała wtedy SP42-001. Większość pasażerów wyszła wtedy przed portal oczekując na przyjazd drugiego loka. Fajny to był widok :) 30 osób palących papierosy pod tunelem. Po około godzinie przyjechała SP42-035 z Jeleniej Góry i pojechaliśmy dalej.