Reklama

Zarastający dworzec kolejowy w Świerzawie - Kolej Doliny Kaczawy

07/06/2021 17:32

Dworzec kolejowy w Świerzawie od strony frontowej wygląda na zachowany w niezłym stanie. Zupełnie inaczej rzecz się ma od strony dawnych peronów. Zarośnięty samosiejkami wygląda jak obraz kolejowej nędzy i rozpaczy.

Kolej Doliny Kaczawy (Katzbachthalbahn) to malowniczy szlak, który przed laty połączył Karkonosze ze Złotoryją i Legnicą. Linia była też ważnym łącznikiem magistrali kolejowych : Kolei Dolnośląsko – Marchijskiej przebiegającą przez Legnicę ze Śląską Koleją Górską przebiegającą przez Marciszów.

W roku 1892 zakończono trasowanie szlaku przez Jerzmanice, Świerzawę, Wojcieszów do Marciszowa i rozpoczęto właściwe prace. Nie brakowało przy tym nietypowych sporów jak choćby przy okazji wyboru lokalizacji dla dworca w Świerzawie. Miasto, które partycypowało w budowie linii kolejowej przeznaczając znaczną kwotę oczekiwało, że dworzec będzie bliżej centrum. Kiedy jednak okazało się, że magistrat będzie jeszcze zobowiązany do budowy drogi dojazdowej, zgodzono się na jego lokalizację jednak poza miastem tuż przy istniejącej już drodze, obok powiatowego szpitala.

Podczas budowy dworca dokonano znaczącej zmiany ukształtowania terenu. Murowany dworzec postawił mistrz murarski Janckner z Legnicy. Pracami ciesielskimi kierował mistrz Dannert ze Świerzawy. W rejonie dworca wybudowano również lokomotywownię i studnię artezyjską z której pobierano wodę do stacyjnej wieży ciśnień (op.cit. Przemysław Dominias - Koleje Regionu Kaczawskiego, 2012, str.102)

Linię otwierano odcinkami i za każdym razem było to wielkie lokalne święto. Pierwszy pociąg z Legnicy do Świerzawy przyjechał 16 września 1895 roku.

Od początku funkcjonowania stacji, liczba odprawianych pasażerów była znacząca. Już w roku 1896 sprzedano tu 28 tysięcy biletów, co daje średnią 76. biletów dziennie. Do 1906 roku liczba odprawionych pasażerów wzrosła do 31 tysięcy by w okresie międzywojennym przekroczyć 40. tysięcy (110 osób dziennie).

Równie imponująco wyglądały ilości nadawanych ze stacji w Świerzawie towarów. Do końca I wojny światowej stacja pełniła rolę punktu obsługi pociągów wojskowych. W latach 1907-1909 stację rozbudowano. Powiększono stacyjną restaurację oraz powiększono układ torowy w związku ze wzrostem przewozów towarowych z kamieniołomów wojcieszowskich.

Po drugiej wojnie światowej lokomotywownię zmieniono na magazyn rolniczy. Została rozebrana na początku XXI wieku. Ostatni pociąg pasażerski odjechał ze Świerzawy w 1996 roku.

Zarastający dworzec kolejowy w Świerzawie - Kolej Doliny Kaczawy

 

Wybierasz się w Karkonosze? Poniżej mapa atrakcji turystycznych w regionie. Kliknij w prawy górny róg na mapie aby otworzyć 

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Aktualizacja: 30/07/2025 08:28
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do