Reklama

Zielone światło dla reaktywacji linii Strzegom Marciszów

04/11/2025 14:19

Zapaliło się zielone światło dla przywrócenia połączenia kolejowego między Strzegomiem a Marciszowem. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu złożyła wniosek o utworzenie nowego zadania inwestycyjnego pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 302 Strzegom – Marciszów”, który uzyskał akceptację Zarządu Województwa Dolnośląskiego. To ważny krok w stronę odtworzenia historycznego szlaku kolejowego– niegdyś jednej z najbardziej malowniczych tras regionu.

Linia kolejowa nr 302, zamknięta dla ruchu pasażerskiego w latach 90., przez dziesięciolecia łączyła Strzegom, Bolków i Marciszów, stanowiąc alternatywny korytarz transportowy między Dolnym Śląskiem Środkowym a Sudetami.

Linię budowano etapami. Pierwszy fragment do stacji Roztoka został otwarty w 1890 roku. W grudniu tego roku pociągi zaczęły docierać również do Bolkowa. Miało to miejsce okresie zagęszczania pruskiej sieci kolejowej, stosownie do idei, iż każde miasto powiatowe w Prusach (a takim miastem był Bolków) ma mieć dostęp do kolei.

Reklama

Ostatni, typowo górski fragment trasy, poprowadzony wschodnim brzegiem Gór Kaczawskim został ukończony i uroczyście otwarty 1 sierpnia 1899 roku. Tylko na 7. kilometrowym odcinku z Bolkowa do Poręby Górskiej, pociąg pokonywał 125 metrów różnicy wzniesień.

Chodziło wówczas o połączenie Legnicy ze Śląską Koleją Górską i uzyskanie alternatywnej trasy dla pociągów pospiesznych z Wrocławia w stronę Karkonoszy z ominięciem wałbrzyskich pętli. Rozwój przemysłu na tym obszarze, a szczególnie wydobycie granitu zwiększył zapotrzebowanie na komunikację kolejową. W latach 1910-1911 linię Strzegom - Bolków zmodernizowano podnosząc jej parametry do rangi linii pierwszorzędnych.

Reklama

Tę niezwykle malowniczą linię, stanowiącą jednocześnie doskonałą alternatywę dla połączenia Jeleniej Góry z Wrocławiem zamknięto dla ruchu pasażerskiego w 1996 roku. Przystanki z kolejowej ewidencji usunięto w 1999 roku. Obecnie przejezdny dla ruchu towarowego jest wyłącznie krótki odcinek ze Strzegomia do Grabiny Śląskiej.

Tory, które od dawna zarastały trawą, jeszcze niedawno wydawały się skazane na zapomnienie – a miejscami planowano nawet ich przekształcenie w trasę rowerową. Teraz jednak sytuacja odwróciła się o 180 stopni.

Reklama

Akceptacja wniosku przez Zarząd Województwa oznacza formalne włączenie inwestycji do wojewódzkiego planu przedsięwzięć infrastrukturalnych. W praktyce umożliwia to rozpoczęcie prac przygotowawczych: opracowanie dokumentacji projektowej, oszacowanie kosztów i poszukiwanie źródeł finansowania, w tym środków unijnych z programu FEnIKS.

Dla mieszkańców Bolkowa, Marciszowa i okolic rewitalizacja linii 302 to nie tylko powrót pociągów, ale również realna szansa na poprawę komunikacji i ożywienie gospodarcze regionu. Przywrócenie połączenia mogłoby odciążyć drogi wojewódzkie, ułatwić dojazd do pracy i szkół, a także stworzyć nowy impuls dla lokalnej turystyki.

Reklama

Choć na razie nie ogłoszono harmonogramu ani kwoty inwestycji, sama decyzja o wpisaniu zadania do planu oznacza, że po latach stagnacji pojawił się wreszcie realny sygnał zmian. Kolej, która niegdyś łączyła Strzegom z Marciszowem, znów może stać się częścią nowoczesnej, regionalnej sieci komunikacyjnej Dolnego Śląska.

Zielone światło dla reaktywacji linii Strzegom Marciszów

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Aktualizacja: 05/11/2025 07:18
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do