Reklama

Historia znikania - Dawna stacja kolejowa w Ogorzelcu

26/10/2021 10:46

Po stacji kolejowej w Ogorzelcu na linii z Kowar do Kamiennej Góry pozostały już tylko fundamenty zabudowań, wspomnienia mieszkańców i stare zdjęcia.

Stacja kolejowa Ogorzelec (niem. Dittersbach) była najwyżej położonym przystankiem na linii Jelenia Góra - Kowary - Kamienna Góra. Drewniany budynek dworca nawiązywał do modnego na początku XX wieku nurtu odwołującego się do tradycji historycznych w architekturze.

Był odwzorowaniem tyrolskiej budy pasterskiej. Niemal identyczne budynki można było spotkać w Szklarskiej Porębie Dolnej, Jakuszycach, Tkaczach, Pisarzowicach, Leszczyńcu i Kowarach Średnich, czy Kulinie Kłodzkim i Lewinie Kłodzkim.

Do Kowar pociągi zaczęły dojeżdżać już w roku 1882. Jednak budowa dalszego odcinka stanowiła już nie lada wyzwanie. Aby pokonać znaczące różnice wzniesień na styku Karkonoszy i Rudaw Janowickich, linie kolejową trasowano bardzo krętym szlakiem. Najniższym punktem oddzielającym oba wspomniane pasma górskie jest Przełęcz Kowarska (727 metrów n. p. m. ) i to właśnie pod przełęczą zdecydowano się przekopać tunel. Jego budowa był niezbędna aby obniżyć nachylenie torów do poziomu możliwego do pokonania przez ówczesne składy pociągów prowadzone trakcją parową.

W końcu 4 czerwca 1905 roku w atmosferze regionalnego święta pierwszy pociąg z Kamiennej Góry przejechał przez Ogorzelec do Kowar. Niestety kolejne lata pokazały, że wybudowana tak wielkim nakładem sił i środków linia kolejowa, nie spełnia pokładanych w niej nadziei. Nitka z Jeleniej Góry do Kamiennej Góry nigdy nie została wpięta w sieć Śląskiej Kolej Górskiej jako bezpośrednie połączenie z Wrocławiem.

Co ciekawe linia kolejowa większe znaczenie uzyskała po zakończeniu II wojny światowej. Pomimo demontażu urządzeń trakcyjnych wywiezionych do ZSRR, nabrała znaczenia strategicznego ze względu na swój przebieg przez Kowary, gdzie znajdowały się Zakłady Przemysłowe R-1 wydobywające uran na potrzeby Związku Radzieckiego.

Na przystanku w Ogorzelcu wyposażonym w dużą rampę odbywał się również załadunek kruszywa z pobliskich kopalń. Ruch pasażerski był tu prowadzony do 1986 roku. Krótko potem zlikwidowano tory w kierunku Leszczyńca, jednak w stronę Kowar szlak był przejezdny do 2010 roku.

W Ogorzelcu ciekawie rozwiązano problem zaopatrywania parowozów w wodę. Wieżę wodną wybudowano bowiem na szczycie skarpy ponad stacją. Z tego powodu rozmiary budynku nie są imponujące.

21 czerwca 2021 roku władze województwa poinformowały o przejęciu linii kolejowej

Historia znikania - Dawna stacja kolejowa w Ogorzelcu

 

 

Wybierasz się w Karkonosze? Poniżej mapa atrakcji turystycznych w regionie. Kliknij w prawy górny róg na mapie aby otworzyć 

 

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Knysza - niezalogowany 2021-10-26 18:51:17

    Szyny jeszcze w komplecie - tutaj jeszcze nie dotarli słynni na całą Polskę chuligani z Wrocławia z Czarnej Listy Dolnośląskich Mikoli (wpisać w Google jak ktoś nie zna) i złomiarze z Grabi Szyna?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Duch gór - niezalogowany 2021-11-02 12:39:23

    Ostatnie pociągi zdawcze które docierały do Ogorzelca z cysternami jechały 10 km/h z pilotem. Wyglądało to w ten sposób że przed pociągiem jechała drezyna która sprawdzała przejezdność. Miejmy nadzieję że kolej tam jeszcze powróci bo to piękna trasa :)

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do