
To kolejna linia aspirująca do miana fenomenu czeskich kolei, jest częścią Izerskiej Kolei Górskiej. Granicę polską przecina w Černousach i kończy się w Zawidowie - ale ruch pasażerski odbywa się tylko po czeskiej stronie.
Zezwoleniem Franciszka Józefa I z dnia 31 marca 1872 r. udzielono koncesji spółce Południowo-północnoniemiecka kolej łącznikowa na budowę i eksploatację kolei lokomotywowej w celu przedłużenia południowo-północnoniemieckiej kolei łącznikowej z Liberca do Frydlantu do granicy państwowej w Seidenberk (dziś Zawidów).
Transport został uruchomiony najpierw na pruskim odcinku Zhořelec – Zawidów 1 czerwca 1875 r., a miesiąc później 1 lipca 1875 r. także na czeskim odcinku Liberec – Zawidów. Odcinek czeski był właściwie przedłużeniem linii Pardubice – Liberec zbudowanej w latach 1855-1859 przez Południowo-Północną Niemiecką Kolej Łączniczą (Süd-norddeutsche Verbindungsbahn).
Kolej była własnością i była obsługiwana przez Wiedeńską Dyrekcję Kolei Południowo-Północnoniemieckiej. od początku służby 1 lipca 1875 r. Do jej nacjonalizacji 1 stycznia 1908 r.
Pociągi pasażerskie Liberec - Frýdlant - Černousy oraz pociągi pasażerskie Liberec - Frýdlant - Nové Město pod Smrkem (- Jindřichovice pod Smrkem) kursują obecnie w regularnych, zwykle jedno- lub dwugodzinnych odstępach czasu.
Wybrane pociągi są kierowane bezpośrednimi wagonami z Liberca do Bílí Potok pod Smrkek, dlatego w Raspenavie składy są odłączane lub łączone. Najpopularniejsze pojazdy kursujące na tej linii to 840 samochodów „Regio-Shuttle” i 814 jednostek silnikowych „Regionova”.
Regularne przewozy pasażerskie na linii Izerskiej Kolei Górskiej obsługiwane są przez České dráhy na podstawie wygranej w przetargu ogłoszonym przez Kraj Liberecki. Umowa obowiązuje do 2026 roku.
Transport pasażerski z Černous do granicy państwowej został wstrzymany w 1945 roku. Międzynarodowy transport towarowy jest nadal obsługiwany. W 2018 roku tor został naprawiony, a prędkość wzrosła do 100 km/h.
Budynek stacji Černousy pochodzi z 1875 roku. Przystanek znajduje się w zachodniej części wsi, na południe od strefy przemysłowej. Sam przystanek jest dwutorowy, przy czym wschodni biegnie do czesko-polskiej granicy państwowej, a zachodni jako bocznica kolejowa wjeżdża na wspomniany teren przemysłowy.
Linia kolejowa Frýdlant v Čechách - Černousy - Zawidów
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie