
Dolny Śląsk przez lata był jednym z bardziej kolejowych regionów Europy. W XIX wieku i na początku XX wieku zbudowano tu wiele pięknych dworców.
Na przełomie XIX i XX wieku kiedy nastąpił intensywny rozwój komunikacji kolejowej w Prusach i w Austro - Węgrzech również przekraczanie granic miało dodatkowy, symboliczny wymiar. Podkreślały go również monumentalne dworce graniczne takie jak choćby w Lubawce i właśnie w Zawidowie.
W 1862 r. starostowie miast Görlitz i Zittau rozpoczynają negocjacje mające na celu budowę linii kolejowej łączącej oba miasta. Jednak dopiero 09.10.1871 r. spółka kolejowa „Berlin Görlitzer Eisenbahn” (BGE) uzyskuje koncesję na budowę linii Görlitz – Nikrisch (dzisiaj Hagenwerder) – Seidenberg (dzisiaj Zawidów) i Nikrisch – Zittau
Budowę kolei w Zawidowie rozpoczęto w latach 1873-1875. Dworzec kolejowy wybudowany został w latach 70-tych XIX wieku. Monumentalny charakter budynku podkreślało jego otoczenie, gdzie rozciągał się plac i niewielki park. Oprócz głównego budynku znajdowały się inne zabudowania stacyjne oraz dwie lokomotywownie. W niedługim czasie obok dworca powstał duży zakład przemysłowy produkujący cegłę i dachówkę oraz osiedle willowe. Dworzec tworzy typowy (typowe) dla XIX wieku skupisko zabudowy miejskiej. Wielkość dworca wynikała z jego funkcji także jako komory celnej
Na stacji był budynek dworca z nastawnią główną, magazyn 2 parowozownie, 2 perony, wieża wodna z żurawiem, 2 nastawnie wykonawcze, wc, zabudowania gospodarcze, rampa boczno - czołowa, plac ładunkowy, waga wagonowa i skrajnik. Była też prywatna rampa boczna. Układ torowy to: tor główny zasadniczy, 3 główne dodatkowe, 5 bocznych w tym 2 ładunkowe.
Ponieważ w 1945 roku granicę Państwową ustalono na Nysie Łużyckiej część linii pozostała po stronie niemieckiej. Aby można było korzystać z przejścia granicznego w Zawidowie oraz umożliwić transport urobku z zagłębia Turoszowskiego w latach 1954-58 linię przebudowano. Wybudowano odgałezienia Wilka, Wilka1 i Wilka 2 w celu połączenia Zawidowa z Węglińcem i zagłębiem Turoszowskim. Umożliwiało to tranzyt towarów z Niemiec, Szczecina, Turoszowa i Węglińca do Czech.
Ruch pasażerski został zawieszony w roku 2000.
Monumentalny dworzec kolejowy w Zawidowie
.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
W przyszłym tygodniu 25 marca na dworzec w Zawidowie zawita pociąg specjalny ze Zgorzelca.