
Most kolejowy w Kowarach nad potokiem Jedlica i ulica Wiejską należy do jednych z ciekawszych obiektów inżynieryjnych kolejowego budownictwa w regionie.
Poniżej Panorama 360. Można oddalać, przybliżać i obracać się dookoła, w górę i w dół. Miłego oglądania ( niektóre panoramy potrzebują kilku sekund aby się prawidłowo wgrać)
Efektowny wiadukt w Kowarach Górnych jest częścią górskiej linii kolejowej nr 308 biegnącej z Jeleniej Góry do Kamiennej Góry. Linia dla ruchu pasażerskiego została zamknięta w 1986 roku. Pociągi towarowe do Ogorzelca, przestały dojeżdżać z Jeleniej Góry w roku 2000.
Most nad Jedlicą i nad ulicą Wiejską w Kowarach został zbudowany w latach 1903-1905. Jest to konstrukcja o czterech okazałych przęsłach. Uroku dodają mu koliste sklepienia oraz szereg architektonicznych detali.
Z elewacji wystaje g\wyraźnie widoczny gzyms podporęczowy, oddzielający balustradę od przęsłowych arkad. Z kolei nad filarami uwagę przykuwają kamienne balkoniki. W każdym filarze pozostawiono po trzy przelotowe otwory, co w założeniu konstruktorów, miało nadawać tej masywnej budowli wrażenia lekkości.
Most po którym przechodził jeden tor ma ok 74 metrów długości, oraz około 5 metrów szerokości. W miejscach gdzie ulokowano balkoniki szerokość zwiększa się do 7 metrów. Most jest wysoki na ponad 13 metrów.
Zbudowany jest ze starannie dobranych i oszlifowanych kamieni granitowych. Do wykonania sklepień przęsłowych użyto z kolei cegieł ceramicznych. Granit do budowy mostu pozyskiwano z kamieniołomu na zboczu góry Brzeźnik (wjazd do Kowar od strony Jeleniej Góry).
Most kolejowy w Kowarach
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie