
Na nieczynnej dziś stacji w Nowej Wsi Grodziskiej zbiegały się niegdyś linie z Lwówka do Złotoryi, łącząca Dolinę Bobru z Doliną Kaczawy oraz kolejki bolesławieckiej.
Uruchomiona 1 grudnia 1895 roku linia kolejowa z Nowej Wsi Grodziskiej do Lwówka Śląskiego, była północną nitką niezwykle malowniczej Kolei Doliny Bobru. Otwarcie tego szlaku i połączenie go z otwartą linią 15 maja 1896 Jerzmanice-Zdrój - Nowa Wieś Grodziska, umożliwiło podróżnym tańsze i szybsze dotarcie z Legnicy do Jeleniej Góry i zarazem w Karkonosze. Budowę linii sfinansowano częściowo w ramach rekompensaty za zlikwidowany garnizon wojskowy w Lwówku Śląskim.
Ponadto ważnym aspektem dla uruchomienia tej linii były przewozy towarowego, przede wszystkim urobku z okolicznych kamieniołomów. To z tego powodu stację Nowa Wieś Grodziska usytuowano dość daleko od wsi, na terenie kolonii Ciemniak (Dunkewald) ale za to w pobliżu kamieniołomu Czaple, dla sprawniejszego załadunku piaskowca. W 1905 roku nadano tu 3,5 tysiąca ton obrobionych kamieni.
Typowy dla tej linii budynek dworca wykonany został z cegły. Bryłę dworca wzbogacono o wieżę a w zachodniej części poczekalnię letnią, zbliżoną do tej w Jerzmanicach Zdroju. Nadawało to turystycznego charakteru stacji, położonej w pobliżu Zamku Grodziec.
Ranga stacji została podniesiona w 1906 roku, po doprowadzeniu do Nowej Wsi Grodziskiej linii kolejowej z Bolesławca - tzw. Kolejki Bolesławieckiej ( Kleinbahn Bunzlau-Neudorf AG). Stacja w Nowej Wsi stała się kolejną na Dolnym Śląsku stacją węzłową i jednocześnie końcową dla linii z Bolesławca Wschodniego. Z tego powodu rozbudowano na stacji układ torowy, a sama stacja stała się węzłem kolejowym. Układ torowy rozbudowano w południowej części stacji. Pierwotnie na stacji ułożono dwa tory główne zasadnicze i 7–9 torów dodatkowych. Prywatna linia do Bolesławca nie mogła być traktowana na stacji równorzędnie z połączeniem państwowym Jerzmanice Zdrój – Lwówek Śląski, stąd na wysokości stacji wybudowano mały wiadukt nad tą drugą linią.
Połączenia pasażerskie wykonywane przez Kolejkę Bolesławiecką były od połowy lat 30. XX w. obsługiwane poza tradycyjnymi parowozami również lekkimi wagonami motorowymi.
Po 1945 sieć kolejowa na Dolnym Śląsku wraz ze stacją w Nowej Wsi Grodziskiej przeszła w zarząd PKP. Ten okres wiązał się z powolnym regresem sieci kolejowej, który się nasilił po 1989. Jednakże już w 1976 zlikwidowano połączenia pasażerskie na odcinku Nowa Wieś Grodziska – Bolesławiec Wschód, natomiast połączenie pasażerskie między stacjami Jerzmanice Zdrój a Lwówek Śląski zlikwidowano 1 października 1991.
Nieczynna stacja kolejowa Nowa Wieś Grodziska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Warto dodać że na stacji w części należącej do kolejki znajdowała się mała jednostanowiskowa lokomotywownia.