
Przejazdy specjalnym pociągiem retro prowadzonym przez unikatowy parowóz są największą atrakcją Karkonoskiego Weekendu Parowego. Pociągi jeżdżą na trasie Vrchlabí - Kunčice nad Labem - Martinice w Karkonoszach - Rokytnice nad Jizerou.
Zespół zabytkowych wagonów poprowadzi parowóz 310.0134. W zestawie znajduje się wagon restauracyjny z lekkimi przekąskami i pamiątkami o tematyce kolejowej.
Austro-Węgierski parowóz serii 97 Cesarsko -Królewskich Kolei Państwowych stanowił udaną konstrukcję małego tendrzaka do obsługi linii lokalnych. Produkowany był w latach 1891 - 1913. Do dnia dzisiejszego w Czechach zachowało się 10 tego typu lokomotyw z czego trzy są w pełni sprawne. Oprócz miana Kafemlejnka (Młynek do kawy), Czesi zwali ją też Nazdárkem ("dzieńdoberkiem") i Matyldou.
Wygląda, jakby pochodziła z baśni. Ma trzy osie, bulwiasty komin i dzieci ją uwielbiają, bo się jej nie boją, dlatego, że jest stosunkowo niewielka - zachwalają organizatorzy festynu.
Najbardziej malowniczy odcinek trasy znajduje się między stacjami Martinice w Karkonoszach - Rokytnice nad Jizerou. To tak zwany Nadizerski Pacyfik. Prowadzi pełną romantyzmu doliną rzeki Izery zachęcając do przejażdżki i planowania wycieczek z poszczególnych stacji.
Niewiele jest linii kolejowych w kraju naszych południowych sąsiadów, które mogłyby konkurować z karkonoskim szlakiem Martinice v Krkonoší – Jilemnice – Rokytnice nad Jizerou, którym od przeszło 100. lat nieprzerwanie kursują pociągi. Głównym inicjatorem jej budowy, był znany karkonoski polityk, mecenas i biznesmen Jan Nepomuk Franciszek hrabia Harrach. Budowę rozpoczęto 10 października 1898 roku, a uroczyste rozpoczęcie eksploatacji na 20-kilometrowej linii odbyło się 7 grudnia 1899 roku.
Trasa zaczyna się w Martinicach v Krkonoších. Tutejsza stacja kolejowa z 1871 roku jest wyjątkowa pod wieloma względami. Jest najwyżej położona na trasie, jest też zabytkiem kultury. Do sterowania ruchem kolejowym służą tu, unikatowe już dziś, mechaniczne semafory. Stacja jako całość jest jedynym w swoim rodzaju kompleksem z zachowanym i w pełni działającym systemem kierowania, kontroli i bezpieczeństwa ruchu kolejowego z połowy XX wieku, dlatego też w 2016 roku została uznana za zabytek kultury.
Z Martinic trasa prowadzi dalej w kierunku na miejscowości: Jilemnice > Hrabačov > Víchová nad Jizerou > Horní Sytová > Poniklá > Poniklá, zastávka (przystanek) > Jablonec nad Jizerou, Hradsko > Jablonec nad Jizerou > Rokytnice nad Jizerou.
Ciekawostką tej trasy jest fakt, że stacja początkowa w Martinicach jest położona na wysokości 466 m n.p.m a stacja końcowa w Rokytnicach nad Jizerou leży na wysokości 457,5 m n.p.m., jest to więc rzadki przypadek kiedy jadąc w góry zjeżdżamy w dół. Wszystko dlatego, że końcowy fragment linii wytyczono w zasadzie dnem doliny Izery, dlatego leżąca u podnóża Karkonoszy stacja w Rokytnicach jest niżej niż znajdująca się na pogórzu stacja w Martinicach. To również na tej trasie znajduje się najniżej położony punkt Karkonoskiego Parku Narodowego - jest nim most kolejowy u zbiegu rzek Izerka i Izera.
To tutaj zaczyna się najciekawsza część trasy pod względem konstrukcyjnym i krajobrazowym. Na odcinku do Jablonca nad Izerą, który ma zaledwie 9 km długości, przez Izerę przechodzą cztery stalowe mosty prefabrykowane, przez wzniesienie przebito tunel oraz ułożono kilka kamiennych mostów i przepustów.
Obecnie większość pociągów kończy swój bieg na stacji w Jabloncu nad Jizerou. Do położonych 2 kilometry dalej Rokytnic pociąg przyjeżdża tylko dwa razy w tygodniu.
Impreza trwa do 18. lipca. Rozkład jazdy w załączniku pod artykułem.
Parowozem przez Karkonosze
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie