Reklama

Linia kolejowa Smržovka - Josefův Důl. Fenomen czeskich kolei.

18/07/2023 22:57

Położona w Górach Izerskich linia kolejowa Smržovka – Josefův Důl, należy do najkrótszych linii kolejowych w Czechach. Ma niecałe 7 kilometrów długości a przejazd po całej trasie trwa zaledwie 12 minut.

Linia została zbudowana w 1894 roku, w październiku tego samego roku została oddana do użytku. Kolej była własnością spółki Liberecko-Jablonecko-Tanvaldská dráha od momentu uruchomienia linii do jej nacjonalizacji w 1930 roku.

Niewątpliwe utrzymywanie tej lokalnej linii można uznać za część swego rodzaju kolejowego fenomenu w Czechach. Tam faktycznie pociągiem można niemal wszędzie dojechać. A przeciętny mieszkaniec może na czeskiej prowincji swobodnie żyć, korzystając jedynie z komunikacji publicznej. W Polsce od początku lat 80. ubiegłego wieku rozpoczęto niemal masową likwidację lokalnych linii kolejowych. Tymczasem w Czechach większość przetrwała i ma się dobrze. Kiedy zaczęły się problemy (podobne jak w Polsce) z opłacalnością, zaczęli masowo produkować, lekkie motorowe szynobusy, które zastąpiły ciężkie składy na liniach niezelektryfikowanych. Efekt jest taki, że Czesi się przyzwyczaili, do tego, że kolej to jest niezawodny środek transportu więc z niego korzystają.

Na trasie pomiędzy  stacjami Smržovka i Josefův Důl, znajdują się trzy przystanki : Jiřetín pod Bukovou,  Tanvaldský Špičák i  Antonínov.

Jiřetín pod Bukovou leży 3 km na północny zachód od Tanvaldu. Znajduje się u wschodniego podnóża szczytu Buková hora. Sąsiaduje z miejscowościami Antonínov, Horní i Dolní Maxov, Lučany n.N. i Smržovka. W XVII wieku na tych terenach zakładano miejscowości górskie. Historia miejscowości Jiřetín pod Bukovou liczy ponad 300 lat, jednak nie udało się ustalić dokładnie roku założenia miejscowości. Zakłada się, że założono ją jednocześnie z Albrechticami, to znaczy w 1670 roku.Jiřetín pod Bukovou leży w bliskim sąsiedztwie Gór Izerskich i oferuje szerokie możliwości uprawiania sportów letnich, zimowych i turystyki.

Tanvaldský Špičák - Przystanek znajduje się pomiędzy przystankami Jiřetín pod Bukovou i Antonínov, około 500 m od przystanku Jiřetín pod Bukovou. Przystanek otwarto w 2005 roku w celu ułatwienia dostępu turystom do obszaru rekreacyjnego Tanvaldskego Špičáka, a także do wsi Albrechtice w Góry Izerskie Odległość przystanku od dolnej stacji kolejki linowej na Špičák wynosi około 400 m.

Antonínov (niem. Antoniwald) to wieś w gminie Josefův Důl. Pierwsza pisemna wzmianka o wsi pochodzi z 1697 roku. Do 1880 r. wieś była częścią wsi Albrechtice w Górach Izerskich, w latach 1890–1930 była samodzielną wsią, a od 1950 r. lokalną częścią wsi Josefův Důl. We wsi do końca 2008 roku budynek o numerze opisowym 163 był wykorzystywany przez stołeczne miasto Pragę na zakładane przez nie szkoły plenerowe. Stacja w Antoninovie do końca II wojny światowej posiadała również odgałęzienie do okolicznych fabryk. Dostęp do przystanku zapewnia około stumetrowy chodnik wzdłuż torów, który rozpoczyna się przy moście kolejowym na rzece Kamenice z betonowymi schodami i metalową kładką.

Do 2011 roku transport odbywał się motoraczkami 810. Od tego czasu zostały one zastąpione jednostkami Regionova. Przewozy na linii obsługiwane są przez spółkę České dráhy na podstawie wygranego przetargu ogłoszonego przez Kraj Liberecki. Umowa obowiązuje do 2026 roku. Pewną ciekawostką jest fakt, że na tej linii nie ma drużyn konduktorskich. Funkcję kierownika pociągu pełni maszynista.

Linia kolejowa Smržovka - Josefův Důl

 

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do