
Niezwykle muzeum motoryzacyjnej myśli technicznej państw bloku wschodniego, znajdziemy w budynkach starej fabryki tekstyliów w czeskim Żeleznym Brodzie.
Muzeum Samochodów Socjalistycznych powstało w 2011 roku w celu prezentacji motoryzacji bloku wschodniego z lat 50. i 80. XX wieku oraz wizerunku czasu i przypomnienia zwiedzającym czasów stosunkowo jeszcze niedawnych i wśród wielu osób budzących niekłamany sentyment.
Muzeum prowadzi stowarzyszenie MOTORGATE z.s. Członkowie stowarzyszenia zebrali ponad sto samochodów i przeszło dwa tuziny motocykli z krajów byłego obozu socjalistycznego, takich jak Czechosłowacka Republika Socjalistyczna, NRD, ZSRR, Rumunia, Polska i Jugosławia.
Tuż przy wejściu na zwiedzających czeka około dwudziestu czechosłowackich motocykli, a z drugiej strony długa linia dobrze znanych trójkołowych wózków Velorex, różniących się na pierwszy rzut oka niezauważalnymi dla laika modyfikacjami.
Ciekawostką są dwa prawie nieznane ukraińskie wózki inwalidzkie ММЗ С-3Д z lat siedemdziesiątych, wykorzystujące silniki motocyklowe IZh-56. Na końcu pierwszej hali znajdują się dwie trzykołowe maszyny ČZ, także niepełnosprawna „Rikša” i legendarny czechosłowacki skuter ČZ, nazywany „Prase”, ale tutaj z unikalną zabudową ładunkową.
Dwie dziwne maszyny są produkcji radzieckiej (Serpukhov) mające całkowicie ręczne sterowanie. Modele noszą nazwę SMZ S-3D, powstawały od lat 70-tych do 1996 roku i zostały opracowane specjalnie dla osób niepełnosprawnych.
W kolejnych salach eksponowane są różnorodne pojazdy od wschodnioniemieckich platforma Framo / Barkas, przez słowacki prototyp Škoda 900, teraz prawie zapomniana Škoda 1203, przez kilka modeli Wartburga, Moskvicha i Lady, oryginalne karetki pogotowia Škoda 1202 i Škoda Forman lub straż pożarna UAZ. Wychodząc z drugiej hali zwiedzający ma okazję zobaczyć rzadki kombi Tatra 57 (legenda czechosłowackich szos), a także dwie papieskie Tatry 603 oraz Wołgę 21 i 24.
W trzeciej hali rzuca się w oczy zielony ciągnik Zetro 25. Stoją tu auta głównie z Czechosłowacji, począwszy od Tudora, przez Spartacusa, Octavię, Felicię, 110 R Coupé, aż po ostatnie auta z tylnymi silnikami, model 105/120. Wolne miejsca zajęły jeszcze rumuńska Dacja i wschodnioniemiecki Trabant, polskie fiaty i Żuk.
W ostatniej hali stoją ciężarówki i autobusy. W kolekcji wozów strażackich miejscowi muzealnicy mają zarówno Tatra 805, jak i kilka różnych Avii, a także Robura i IFU z NRD oraz ZIL ze Związku Radzieckiego. Pozostałe ciężarówki to wojskowe wersje skrzyni Tatra 805, platforma Tatra 138 i sześciokołowa Tatra 813. Kolekcję pojazdów wojskowych zamyka ciężarówka Gaz 66 z ZSRR.
Kolekcję uzupełniają oryginalne auta z czasów przedwojennych oraz ich repliki.
Miasto Železný Brod leży na styku Czeskiego Raju, Gór Izerskich oraz Karkonoszy i jest idealną bazą wypadową do wycieczek po okolicy.
Muzeum socjalistycznych samochodów
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie