Reklama

Stalowy świadek historii – parowóz na stacji w Świeradowie-Zdroju

26/05/2025 12:13

Gdyby umiał mówić, opowiedziałby historię pełną dymu, stukotu kół i przemierzonych tysięcy kilometrów. Parowóz Tp4-217, wyprodukowany w 1918 roku przez berlińską firmę Borsig Lokomotiv Werke GmbH, znalazł swoje ostatnie miejsce postoju nie w muzeum, ale w sercu uzdrowiskowego Świeradowa-Zdroju. Choć nigdy wcześniej nie kursował po izerskich torach, dziś stanowi dumny symbol powrotu kolei do świadomości lokalnej społeczności – i element scenografii miejskiej, który nie pozostaje niezauważony.

Lokomotywa z duszą

Tp4-217 to klasyczny parowóz towarowy, który w czasach swojej świetności służył na trasach Prus, Niemiec, a po wojnie – Polski. Pracował do 1959 roku na liniach PKP, a potem jeszcze przez ponad dwie dekady w przemyśle. Zamiast skończyć w hucie jako złom, trafił do Pyskowic jako pomnik, a następnie do warszawskiego Muzeum Kolejnictwa.

W 2019 roku, dzięki inicjatywie pasjonatów kolei – z Arturem Kotlarkiem na czele – oraz decyzji samorządu, parowóz został przewieziony do Świeradowa-Zdroju i ustawiony przed budynkiem dawnego dworca, który obecnie pełni funkcję Stacji Kultury – Miejskiego Centrum Aktywności i Promocji.

I znów przyjeżdżają pasażerowie

Przez lata stał tu samotnie, niemym świadkiem nieczynnych torów. Ale to się zmieniło. Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 317 z Gryfowa Śląskiego, w 2024 roku do Świeradowa-Zdroju wróciły regularne połączenia pasażerskie. To nie tylko ogromny sukces samorządu i kolejarzy, ale też spełnienie marzeń mieszkańców i turystów, którzy dziś mogą ponownie dotrzeć do kurortu pociągiem.

Teraz stalowy Tp4-217 nie jest już jedynym, który pamięta czasy, gdy stacja tętniła życiem. Dziś tory znów wibrują, a z peronu odchodzą pociągi – nie parowe, co prawda, ale równie mile widziane.

Techniczne ciekawostki

  • Rok produkcji: 1918

  • Producent: Borsig Lokomotiv Werke GmbH (Berlin)

  • Układ osi: D h2 (0-4-0)

  • Moc: 926 kW

  • Prędkość maksymalna: 55 km/h

  • Długość z tendrem: 18,29 m

  • Masa służbowa: ponad 63 tony

Lokomotywa wpisana jest do Rejestru Zabytków Ruchomych i dostępna dla odwiedzających całą dobę – bez biletów i ochronnych lin. Można ją podziwiać z bliska, zrobić zdjęcie lub po prostu posiedzieć na pobliskiej ławce, patrząc, jak za jej plecami ruszają nowoczesne składy Kolei Dolnośląskich.

Więcej niż tylko eksponat

Dziś Tp4-217 to coś więcej niż tylko muzealny pomnik. Stał się symbolem tego, że kolej – mimo wszystko – może wracać. Że historia nie musi się kończyć martwym eksponatem, lecz może prowadzić do nowego rozdziału. W Świeradowie ten rozdział właśnie się pisze

Aplikacja karkonoszego.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Aktualizacja: 26/05/2025 13:46
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo




Reklama
Wróć do