
Gdyby umiał mówić, opowiedziałby historię pełną dymu, stukotu kół i przemierzonych tysięcy kilometrów. Parowóz Tp4-217, wyprodukowany w 1918 roku przez berlińską firmę Borsig Lokomotiv Werke GmbH, znalazł swoje ostatnie miejsce postoju nie w muzeum, ale w sercu uzdrowiskowego Świeradowa-Zdroju. Choć nigdy wcześniej nie kursował po izerskich torach, dziś stanowi dumny symbol powrotu kolei do świadomości lokalnej społeczności – i element scenografii miejskiej, który nie pozostaje niezauważony.
Tp4-217 to klasyczny parowóz towarowy, który w czasach swojej świetności służył na trasach Prus, Niemiec, a po wojnie – Polski. Pracował do 1959 roku na liniach PKP, a potem jeszcze przez ponad dwie dekady w przemyśle. Zamiast skończyć w hucie jako złom, trafił do Pyskowic jako pomnik, a następnie do warszawskiego Muzeum Kolejnictwa.
W 2019 roku, dzięki inicjatywie pasjonatów kolei – z Arturem Kotlarkiem na czele – oraz decyzji samorządu, parowóz został przewieziony do Świeradowa-Zdroju i ustawiony przed budynkiem dawnego dworca, który obecnie pełni funkcję Stacji Kultury – Miejskiego Centrum Aktywności i Promocji.
Przez lata stał tu samotnie, niemym świadkiem nieczynnych torów. Ale to się zmieniło. Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 317 z Gryfowa Śląskiego, w 2024 roku do Świeradowa-Zdroju wróciły regularne połączenia pasażerskie. To nie tylko ogromny sukces samorządu i kolejarzy, ale też spełnienie marzeń mieszkańców i turystów, którzy dziś mogą ponownie dotrzeć do kurortu pociągiem.
Teraz stalowy Tp4-217 nie jest już jedynym, który pamięta czasy, gdy stacja tętniła życiem. Dziś tory znów wibrują, a z peronu odchodzą pociągi – nie parowe, co prawda, ale równie mile widziane.
Rok produkcji: 1918
Producent: Borsig Lokomotiv Werke GmbH (Berlin)
Układ osi: D h2 (0-4-0)
Moc: 926 kW
Prędkość maksymalna: 55 km/h
Długość z tendrem: 18,29 m
Masa służbowa: ponad 63 tony
Lokomotywa wpisana jest do Rejestru Zabytków Ruchomych i dostępna dla odwiedzających całą dobę – bez biletów i ochronnych lin. Można ją podziwiać z bliska, zrobić zdjęcie lub po prostu posiedzieć na pobliskiej ławce, patrząc, jak za jej plecami ruszają nowoczesne składy Kolei Dolnośląskich.
Dziś Tp4-217 to coś więcej niż tylko muzealny pomnik. Stał się symbolem tego, że kolej – mimo wszystko – może wracać. Że historia nie musi się kończyć martwym eksponatem, lecz może prowadzić do nowego rozdziału. W Świeradowie ten rozdział właśnie się pisze
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie