
Zabytkowa lokomotywa zębata, konduktorzy w eleganckich strojach retro sprzedający kartonowe bilety, autobus z minionej epoki socrealizmu. Do tego jeszcze wspaniałe widoki za oknem i przysmaki czeskiej kuchni. To wszystko robiło niesamowite wrażenie podczas Bajkowej Soboty na Kolei Zębatej.
Železniční společnost Tanvald podobne festyny organizuje kilka razy do roku. zawsze największą atrakcją są przejazdu pociągu retro na izersko - karkonoskiej trasie Tanvald - Kořenov - Harrachov. To najbardziej stromy odcinek trasy kolejowej w całej Czeskiej Republice. W dawnych czasach do jego pokonania, specjalnie przygotowane parowozy i lokomotywy wykorzystywały specjalną szynę zębatą typu Abta.
Składy pociągów specjalnych prowadzone były przez jedną z dwóch zachowanych do dzisiejszych czasów, austriackich lokomotyw spalinowych, wyposażonych w zębaty mechanizm. Na niespełna siedmiokilometrowym odcinku pomiędzy Tanvaldem (466 m n.p.m.) i Kořenovem (701 m n.p.m.) pociąg pokonuje różnicę wzniesień wynoszącą 235 metrów. Gąsiennicowe szyny zębate w torowisku znajdują się na trzech najbardziej stromych odcinkach o łącznej długości 4,4 km.
Lokomotywa T426 była wyprodukowana w 1961 roku w zakładach SGP Wiedeń i do dziś jest określana pieszczotliwym mianem "austriaczki". W składzie pociągu znalazł się ponadto unikatowy już dziś motorowy wagon silnikowy M240.056 - popularna singrovka, która wspierała lokomotywę. Te szynowe autobusy produkowane były w latach 1959 - 1964 w zakładach Tatra Studénka. Po czeskich torach jeździło w sumie 122 takie wozy.
Na stacji kolejowej w Kořenovie czekał na wszystkich bogaty program. Pokazy walk rycerskich, przejazdy kolejką górniczą, możliwość odwiedzenia Muzeum Kolei Zębatej oraz odcinka Harrachov - Szklarska Poręba, a także parowozowni.
Unikatowy już dziś autobus skoda 706 RTO (czeski odpowiednik "naszego" Jelcza 043, zwanego ogórkiem)
jeździł do Jizerki - najbardziej urokliwej i najwyżej połozonej wsi w Górach Izerskich
oraz do Příchovic; górskiej wsi założonej w 1577 r. na granicy Karkonoszy i Gór Izerskich. Stoi tam neoromański kościół św. Wita z 1862 r oraz oryginalna drewniana wieża widokowa, znana jako Latarnia Morska Járy Cimrmana.
Kolejne kolejowe festyny w Kořenovie - 1 sierpnia, 22 sierpnia i 26 września. Zapraszamy do wspólnego wyjazdu.
Karkonsze atrakcje
Wspomnień czar - Kolejowy festyn w przygranicznym Kořenovie (foto relacja)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie