
Niegdyś był wizytówką miasta i jednym z jego najbardziej reprezentatywnych miejsc. Dziś, choć dawną świetność można jeszcze dostrzec, jest bardziej powodem do wstydu.
Dworzec kolejowy Landeshut (dziś Kamienna Góra) został oddany do użytku w sierpniu 1869 wraz z budową linii z Sędzisławia przez Kamienną Górę i Lubawkę w stronę ówczesnej granicy prusko - austriackiej. Było to pierwsze i zarówno jedno z najważniejszych odgałęzień Śląskiej Kolei Górskiej. Jego projekt powstał jeszcze w czasie budowy głównej linii na zlecenie Ministerstwa Handlu.
Kamienna Góra otrzymała z tej okazji niezwykle oryginalny, neogotycki budynek dworca z licznymi zdobieniami w nieco pałacowym stylu. Elewacja frontowa budynku głównego skierowana jest w kierunku południowo-wschodnim, a za budynkiem znajdują się trzy perony stacyjne, zadaszone drewnianymi wiatami. Budynek główny jest dwupiętrowy, o regularnych czterech osiach, z dwoma skrajnymi ryzalitami, które ujęte są na rogach od drugiej kondygnacji w ośmiokątne wieżyczki. Do hali głównej dworca prowadził szeroki portal wejściowy z reprezentacyjnym balkonem znajdującym się na wysokości drugiej kondygnacji.
Po lewej stronie dodano pięcioosiowy, jednokondygnacyjny budynek z oknami zwieńczonymi łukiem odcinkowym i bogatym gzymsem ceramicznym. Po prawej jednoosiowa, jednokondygnacyjna dobudówka o zbliżonym architektonicznie charakterze. Całość budynku na wysokości przyziemia obłożona okładziną z piaskowca. Budynek utrzymany w stylu historyzmu charakterystycznego dla budowli drugiej połowy XIX w. ze starannie wykonanym detalem architektonicznym.
Do dziś zachował się symbol Królewskich Pruskich Kolei Państwowych.
W styczniu 1904 roku do Kamiennej Góry przybył pociągiem cesarz Wilhelm II. Niemiecki monarcha przyjechał aby uczestniczyć w uroczystości ślubu Armgardy hrabianki zu Stolberg-Wernigerode z Oskarem hrabią von Platten zu Hallermund, który odbywał się na pobliskim zamku Grodztwo.
W międzyczasie Kamienna Góra stała się też stacją węzłową. 2 października 1899 r. otwarto jednotorową linię kolejową długości 21,6 km Kamienna Góra - Okrzeszyn przez Krzeszów i Chełmsko Śląskie, eksploatowaną w ruchu pasażerskim do stycznia 1954 r. (częściowo rozebrana w styczniu 1992 r.). W latach 1902-1905 podjęte zostały prace nad bezpośrednim połączeniem Kamiennej Góry z Kotliną Jeleniogórską poprzez tunel poprowadzony pod Przełęczą Kowarską a 5 czerwca 1905 r. ruszył pierwszy pociąg górską linią kolejową z Kamiennej Góry do Kowar. W 1914 r. oddano do użytku odcinek łączący Marciszów z Dębrznikiem przez Krużyn, zelektryfikowany 1 stycznia 1939 r. W ten sposób Kamienna Góra stała się przygranicznym węzłem kolejowym obsługującym zarówno ruch pasażerski jak i towarowy.
Dziś oprócz pociągów towarowych kursują tu czeskie motoraczki, obsługujące linię Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka - Kralovec (Trutnov) Sam dworzec kolejowy w Kamiennej Górze objęty został planem rewitalizacji. Również urząd marszałkowski planuje przejęcie linii z Jeleniej Góry do Kamiennej Góry i jeśli uda się ją odnowić, wówczas na trasę pod Przełęczą Kowarską powrócą pociągi.
Neogotycki dworzec kolejowy w Kamiennej Górze
Wybierasz się w Karkonosze? Poniżej mapa atrakcji turystycznych w regionie. Kliknij w prawy górny róg na mapie aby otworzyć
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie