
Zabytkowy tramwaj w Podgórzynie to pamiątka po zlikwidowanej w 1964 roku linii tramwajowej z Cieplic do Podgórzyna. Jest ustawiony w miejscu końcowego przystanku.
Poniżej Panorama 360. Można oddalać, przybliżać i obracać się dookoła, w górę i w dół. Miłego oglądania ( niektóre panoramy potrzebują kilku sekund aby się prawidłowo wgrać)
W sylwestrową noc w czwartek 31 grudnia 1964 r. o godzinie 23.00 ostatni czerwony tramwaj typu 5N1 odjechał z końcowej mijanki „Pod Skałką” w Podgórzynie Górnym w kierunku zajezdni w Malinniku w Cieplicach. Tak zakończyła się historia tramwajów w Podgórzynie.
Historia komunikacji w Podgórzynie sięga końca XIX wieku. Zanim się pojawiły, docierały tu dyliżanse konne zwane omnibusami. Pierwsza koncesja na przewóz osób pochodzi z 1875 roku. Na trasach z Jeleniej Góry (niem.Hirschberg) do Cieplic (niem.Bad Warmbrunn), Sobieszowa (niem. Hermsdorf) i Podgórzyna (niem.Giersdorf), jeździło regularnie14 omnibusów. Komunikację uzupełniało ponadto 96 dorożek
Dwadzieścia lat później, wobec rosnącego ruchu turystycznego zawiązana została spółka Hirschberger Thalbahn –Gesellschaft m.b.H. , która w sierpniu 1896 roku uzyskała koncesję na budowę i eksploatację linii tramwajowych Jelenia Góra - Cieplice, Jelenia Góra- Sobieszów. Początkowo w eksploatacji pojawiły się tramwaje gazowe. Szybko jednak okazało się, że są drogie w eksploatacji i nie nadają się do obsługi górskich odcinków linii.
Już w 1898 r., władze miasta zmieniły zdanie i stwierdziły, że lepsze będą tramwaje elektryczne. W tym czasie, koncesję na budowę i na 70-letnią eksploatację tramwajowej linii elektrycznej, otrzymała firma Elektrizitäts –Aktiengerellschaft vorm. W. Lahmeyer & Co. z Frankfurtu nad Menem.
Era tramwajów elektrycznych zaczęła się w lutym 1900 roku. W 1911 linię z Cieplic przedłużono do Podgórzyna. Była to jedna z najpiękniejszych, bardzo malowniczych tras. Najpierw była to linia do Podgórzyna Dolnego,a następnie Podgórzyna Górnego. Czas przejazdu z Jeleniej Góry do przystanku „Pod Skałką” wynosił 70 minut.
Likwidacja połączeń tramwajowych w latach 60. tych XX wieku, jawi się dziś jedynie jako PRL - owska fanaberia. Konieczność zapewnienia zbytu dla rumuńskiej ropy naftowej na socjalistycznym rynku, miał wpływ na rozwój komunikacji autobusowej. Niska cena ropy spowodowana konfliktem izraelsko - arabskim (Arabowie kupowali broń w krajach broku wschodniego płacąc ropą), sprawiło że ówczesne władze zachłysnęły się możliwościami komunikacji autobusowej. Tramwaje zlikwidowano we wszystkich miastach Dolnego Śląska (Jeleniej Górze, Legnicy, Wałbrzychu). Ocalały tylko wrocławskie. Likwidacja tramwajów dzisiaj oceniana jest jako fatalny błąd ówczesnych władz.
Zobacz więcej atrakcji w regionie:
Zobacz także:
Zobacz także:
Zabytkowy Tramwaj - Podgórzyn
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Gdyby ta linia istniała do dzisiaj to byłaby jedną z najpiękniejszych tras tramwajowych w Polsce. Tym czasem mamy w gminie Podgórzyn kolejne cięcia w rozkładach jazdy MZK i niewykluczone że również czerwone autobusy znikną z gminy jak zniknęły kiedyś tramwaje.